We maken gebruik van cookies

Accepteer

Zorgen over de openstaande facturen van je klanten?

Hoe goed ken jij je klanten eigenlijk?

Met je vaste klanten heb je een zakelijke relatie opgebouwd. Die ken je en je hebt ervaring met hun betaalgedrag. Maar bij een nieuwe klant weet je dat nog niet. Hoe bepaal je wat voor betalingscondities je afspreekt? Of mag iedereen gewoon op krediet bij je kopen?

Ook je kennis en ervaring met het betaalgedrag van bestaande klanten kan plotseling veranderen. Denk aan de gevolgen van de Corona-crisis. Regelmatig de kredietwaardigheid van alle klanten controleren is voor zowel je bestaande als je nieuwe klanten verstandig om minder zorgen te hebben over openstaande facturen.

Iedereen op rekening?

Je mag best verschillende betalingstermijnen gebruiken voor verschillende soorten klanten. Denk ook aan vooruitbetaling van materialen of een eerste termijn van je opdracht. Vervolgens bepaalt de kredietwaardigheid in combinatie met de marge van de opdrachtgever de lengte van de betalingstermijn. Lage marge is snel betalen. Lage kredietwaardigheid ook.

Hoe weet je hoeveel facturen er open staan?

In de meeste boekhoudpakketten worden de verkoopfacturen automatisch in de administratie opgenomen. We noemen dat de debiteuradministratie. Daar kun je een openstaande postenlijst van uitdraaien met een ouderdomsanalyse van de facturen per klant. Ook is het mogelijk om betalingsherinneringen automatisch te versturen, rekening houdend met de afgesproken betalingstermijnen. Dat kan grotendeels digitaal en kost daardoor niet veel tijd.

Hoe voorkom je achterstanden in de betaling?

De eerste stap is om tijdig (meteen) te factureren. Hoe langer je wacht met een factuur, hoe langer het duurt het voordat het geld op je bankrekening staat, hoe groter je kredietrisico wordt. Heb je een betalingstermijn van 14 dagen afgesproken, dan is de vervaldatum van de factuur 14 dagen na factuurdatum. Stuur direct na de vervaldatum een eerste herinnering. Maar je kunt ook een betaalverzoek via je bank doen. De tweede herinnering stuur je een week later. Vijf dagen na de tweede herinnering ga je bellen om een afspraak te maken over de betaling van je factuur. Betaalt een debiteur dan nog niet of reageert niet, schakel dan een incassobureau in. Denk ook aan het op de juiste wijze toepassen van je algemene voorwaarden.

Wat zijn de voordelen van goed debiteurbeheer?

  • Je hebt sneller geld op je bank
  • Je hebt minder rentelasten
  • Je hebt minder kredietrisico
  • Je kunt je eigen crediteuren op tijd betalen
  • Je hebt minder kopzorgen
  • Je houdt betere klanten

Wij helpen veel klanten met hun debiteurbeheer, kunnen we jou ook helpen?

Share: