We maken gebruik van cookies

Accepteer

Bescherm uw bedrijf tegen de risico’s van een naderend faillissement van een grote klant

De laatste tijd worden er veel faillissementen gemeld. Grote namen zoals Blokker en the Body Shop zijn het topje van de ijsberg. Gemiddeld failleren 400 bedrijven per maand. Het terugbetalen van Coronasteun, uitgestelde betalingen voor belastingen en leningen zijn voor veel bedrijven een groot probleem. Wat voor impact heeft het op uw eigen organisatie als een van uw klanten in financiële problemen zit?

De impact op uw eigen organisatie

Een grote klant zorgt voor stabiele omzet, langdurige samenwerkingen en een voorspelbare cashflow. Maar wat gebeurt er als die grote klant onverwacht financieel in zwaar weer belandt of zelfs failliet dreigt te gaan? Zonder de juiste voorzorgsmaatregelen kan dit ernstige gevolgen hebben voor de financiële stabiliteit van uw eigen bedrijf.

Praktische stappen om uw bedrijf te beschermen tegen de risico’s van een grote klant met betalingsproblemen:

Houd de financiële gezondheid van uw klanten in de gaten

Regelmatige kredietchecks en continue monitoring van het betalingsgedrag van uw klanten zorgen voor vroegtijdige signalering van problemen. Als u verandering in het betaalgedrag ziet bij uw klanten, neem dan direct telefonisch contact met ze op om een oplossing te bespreken. Bijvoorbeeld een aflossingsplan voor de betalingsachterstand en volgende leveringen alleen bij vooruitbetaling.

Beoordeel uw overeenkomsten

Controleer de contracten met uw grote klanten. Zijn er clausules opgenomen die uw belangen beschermen bij betalingsachterstanden of faillissement? Denk hierbij aan eigendomsvoorbehoud dat u het recht geeft om onbetaalde leveranties terug te nemen. Als er sprake is van een faillissement moet u de curator op de hoogte stellen van het eigendomsvoorbehoud om te zorgen dat die niet in de boedel verdwijnen.

Spreid uw risico

Afhankelijk zijn van één of een paar grote klanten maakt uw bedrijf op verschillende manieren kwetsbaar. Als zo’n klant om wat voor reden wegvalt is het moeilijk om uw capaciteit daar op korte termijn op aan te passen. Het maakt uw onderhandelingspositie ook minder sterk. Zorg voor een evenwichtig opgebouwd klantenbestand en een brede producten portfolio om uw risico’s te spreiden.

Maak gebruik van een kredietverzekering

Een kredietverzekering kan uw bedrijf beschermen tegen niet-betalende klanten. Het is een investering die rust geeft in onzekere tijden. Informatie over kredietverzekeringen kunt u vinden op www.vcmb.nl .

Vraag tijdig advies

Een naderend faillissement van een grote klant zorgt voor complexe organisatorische, juridische en financiële problemen. Tijdig advies van een specialist kan u beschermen tegen grote verliezen.

Bij VtH staan we klaar om ondernemers te begeleiden bij het nemen van de juiste maatregelen. We helpen u niet alleen met fiscaal en juridisch advies, maar ondersteunen ook het opstellen van waterdichte overeenkomsten en een effectieve risicostrategie.

Heeft u zorgen over de financiële situatie van een klant of wilt u preventief advies inwinnen? Neem vandaag nog contact met ons op. Samen zorgen we ervoor dat uw onderneming ook in uitdagende tijden sterk blijft staan.

Share: