Investeren in de groei van uw bedrijf betekent natuurlijk ook investeren in uw mensen. Maar hoe doet u dat? Werving en selectie van de juiste medewerkers is al moeilijk genoeg, maar hoe zorgt u ervoor hen zodanig tevreden te houden dat zij zich voor u willen blijven inzetten? Het antwoord is eigenlijk simpel: door goed voor ze te zorgen, houdt u ze aan boord. Oftewel: boeien en behouden.
Klassiek is het voorbeeld van de twee directeuren die elkaar op een netwerkbijeenkomst treffen: “Ik laat mijn mensen geen dure opleidingen volgen. Straks gaan ze naar een ander en dan heb ik alles voor niets uitgegeven.” Waarop de ander fijntjes opmerkt: “Stel dat je ze niét traint en ze blijven…?”
Uw medewerkers zijn uw belangrijkste kapitaal
Tja, aan de ene kant wilt u dat uw medewerkers hun eigen loopbaan vormgeven en zich doorlopend blijven ontwikkelen, zodat ze aantrekkelijk en waardevol blijven voor uw bedrijf, aan de andere kant zult u in hen moeten investeren. Realiseer u, dat uw medewerkers niet alleen het hart van uw bedrijf vormen, maar dat zij ook uw belangrijkste kapitaal vormen. Tenslotte wilt u kwaliteit leveren, u wilt echte service bieden en u wilt tevreden klanten.
Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten
Door te focussen op uw medewerkers en te zorgen voor onderling vertrouwen, bereikt u dat zij meer tevreden zijn. En we weten het allemaal: tevreden medewerkers zorgen vanzelf voor tevreden klanten. Zeker met de aantrekkende economie is er alle reden om uw mensen te blijven boeien om ze te behouden. Uw medewerkers worden dagelijks via social mediakanalen gebombardeerd met vacatures; elk jaar een nieuwe salesmanager inwerken omdat de vorige is vertrokken is niet goed voor de continuïteit van uw bedrijf.
Behoud talent
Hoe zorgt u ervoor dat uw talenten blijven? Dat zit in de eerste plaats natuurlijk in een goed wervings- en selectieproces. Betrek meer mensen uit uw bedrijf bij het selectieproces, zodat u zeker weet of een kandidaat in het team past. Een tweede of derde gesprek kan ook helpen om te bepalen of een kandidaat geschikt is.
Creëer een goede cultuur
Voor elk bedrijf is een goede sfeer op de werkvloer belangrijk. Maar ieder bedrijf is ook verschillend. Om maar wat te noemen: heeft uw bedrijf behoefte aan een wekelijkse vrijdagmiddagborrel, of is de jaarlijkse nieuwjaarsborrel voldoende? Wie dat het best kan bepalen? Uw medewerkers zelf! Maak een aantal medewerkers uit verschillende lagen van uw bedrijf verantwoordelijk voor het organiseren van activiteiten. Zij kunnen makkelijker peilen welke behoeften er onder uw medewerkers leven.
Geef waardering en erkenning
Geef uw medewerkers het gevoel dat hun dagelijkse inspanningen ertoe doen door hun prestaties te erkennen en te waarderen. Dat kan op vele manieren, bijvoorbeeld door successen samen te vieren of complimenten te geven. Hoewel dit een erg effectief instrument is, wordt dit aspect in veel ondernemingen onvoldoende benut.
Daag medewerkers uit
Een tekort aan uitdaging is een veel genoemde reden om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Als er in uw bedrijf niet direct doorgroeimogelijkheden zijn, denk dan aan andere mogelijkheden om meer uitdaging te bieden. Vraag uw medewerkers gewoon waar zij behoefte aan hebben, en waarin zij graag zouden willen doorgroeien. Is er geen budget voor dure trainingen? Denk dan eens aan ‘jobcrafting’, hierbij geeft u medewerkers de vrijheid om zelf aan hun baan te sleutelen. Met enkele kleine aanpassingen kan iemand zijn baan vaak al stukken leuker en uitdagender maken.
Wees flexibel, flexibel, en nog eens flexibel
We krijgen allemaal steeds meer behoefte aan flexibiliteit. Met verstopte snelwegen, onvoorspelbaar openbaar vervoer en drukke gezinslevens valt het niet mee om de werkdag tussen de standaard negen-tot-vijf werktijden te persen. Bij steeds meer bedrijven mogen medewerkers zelf hun eigen werktijden bepalen. Als u met die bedrijven wilt concurreren, dan is het wellicht slim om meer flexibiliteit te bieden. Met flexibele werktijden kunnen medewerkers hun werktijden beter afstemmen op belangrijke verplichtingen in de privésfeer, zoals het wegbrengen en ophalen van schoolgaande kinderen. Behalve de wettelijke verlofregelingen hebt u de mogelijkheid om extra faciliteiten aan te bieden, zoals langer verlof, of kunt u een financiële bijdrage overwegen aan de kosten van kinderopvang.
Beloning
Loonsverhoging of een bonus zijn uiteraard goede manieren om medewerkers aan u te binden. Maar meer geld went snel en daagt op den duur niet meer uit. Bovendien hebt u wellicht financieel onvoldoende ruimte voor zo’n beloning. Gelukkig zijn er genoeg andere manieren: denk bijvoorbeeld aan een beloning die past bij de persoonlijke interesses van uw medewerkers. Bied medewerkers bijvoorbeeld de gelegenheid om zich in te zetten voor een goed doel naar keuze. Heeft u fervente sporters in uw team? Geef startplaatsen voor een wedstrijd of sportevenement cadeau! Zo blijven werknemers niet alleen langer trouw en betrokken, u bent tegelijkertijd ook bezig met sociaal maatschappelijk ondernemen.
Wilt u weten hoe wij u kunnen begeleiden bij het boeien en behouden van medewerkers? Neem dan contact met mij op via tel. 0297 – 23 17 17 of gj.vanthul@vanthul.nl
Lees ook Inrichting salarisstructuur: Voorkom onrust en behoud het overzicht!