Geld vrijmaken om te ondernemen

Geld vrijmaken om te ondernemen

Veel MKB-bedrijven worstelen met hun kasstroom. We leggen je graag uit hoe je snel meer geld kunt vrijmaken.

Veel MKB-bedrijven worstelen met hun kasstroom. We leggen je graag uit hoe je snel meer geld kunt vrijmaken.

Laat klanten vooruit betalen

Nog steeds zijn er ondernemers die 100% van hun omzet achteraf factureren. Het is beter om 100% van de omzet te factureren bij aanvaarding van de offerte. Waarom niet? Als ondernemer bepaal jij de voorwaarden waarop je zaken doet. Bang om werk te verliezen? Zorg ervoor dat je zoveel toegevoegde waarde levert, dat niemand kan tippen aan jouw kennis, serviceniveau, ervaring, planning en kwaliteit en een klant zet je écht niet zomaar aan de kant.

Geef klanten meerdere betaalopties

Nagenoeg alle transacties gaan op basis van factuur: je stuurt een factuur en de klant betaalt deze na 15 – 30 – 45 dagen. Waarom geef je de klant niet de luxe van automatisch incasso? Dan hoeft hij niet de moeite te nemen om in te loggen bij de bank. Of beter nog: laat klanten pinnen, of per creditcard betalen via een betaalservice. Optimaal gemak voor je klant en jij hebt sneller je geld binnen.

Zorg voor een goede procedure debiteurenbeheer

De klanten die nog op basis van de ontvangen factuur betalen, betalen niet allemaal op tijd. Zorg ervoor dat je op tijd een herinnering stuurt (nét voor de vervaldatum) en bel de debiteur op. Geen zin om dit zelf te doen? Er zijn bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn en die je tegen relatief lage vergoeding dit werk uit handen nemen. Als je het niet terugverdient in lagere rentelasten, dan betaalt het zich je wel terug in werkplezier!

Verkoop oude voorraad

Wanneer ik een eerste ontmoeting heb met een mkb-bedrijf, vraag ik altijd of ik even het pand mag zien. Ik let altijd op hoe het magazijn eruit ziet. Mkb-bedrijven hebben vaak te veel voorraad, simpelweg omdat ze geen idee hebben wat er aan voorraad in huis is en welke artikelen er hard gaan. Wat dat betreft zouden ze meer moeten kijken naar winkeliers: die weten precies welke artikelen er goed lopen (de hardlopers) en welke artikelen niet goed verkopen (winkeldochters). Die ‘winkeldochters’ wil je natuurlijk zo snel mogelijk verkopen om geld vrij te maken voor winstgevende activiteiten!

Share: