Meer doen met dezelfde mensen is in de meeste gevallen zeker mogelijk. Wanneer heb je voor het laatst nagedacht over de manier waarop jouw organisatie werkt? Het zou goed kunnen zijn dat dit alweer een tijdje terug is geweest. In hoeverre heb je opgeschreven welke procedures er zijn binnen jouw onderneming? En hoe deze procedures jouw onderneming helpen om meer gedaan te krijgen?
Wil je meer doen met dezelfde mensen, dan zal je er wel iets voor moeten doen. Doorgaan op dezelfde manier waarop je al jaren hebt gewerkt zal niet lukken. Dan had je namelijk al die jaren al meer werk kunnen verrichten dan je hebt gedaan. Het is tijd om het roer om te gooien.
Waarom doe ik het zo?
- Maak een uitgebreide beschrijving van de diensten die je verkoopt. Let er daarbij op dat je bij alle diensten beschrijft welke stappen er gezet moeten worden voordat je deze dienst kunt verrichten.
- Het opschrijven van deze stappen is belangrijk om daarna te kunnen beoordelen welke stappen je eventueel kunt schrappen of aanpassen.
- Nadat je alle werkzaamheden hebt opgeschreven kijk je nog eens kritisch naar alle stappen.
Is het nog wel logisch dat je zo te werk gaat of kan het ook anders?
Wie kan wat het beste?
- Zorg voor een goede vlootschouw.
- Beoordeel welke competenties belangrijk zijn voor het uitvoeren van jouw specifieke dienstverlening en beschrijf deze.
- Beoordeel daarna of deze competenties in jouw organisatie aanwezig zijn.
- Zijn deze aanwezig koppel de juist functionaris dan met de juiste dienst. Ontbreken er specifieke competenties in jouw organisatie? Dan kun je ervoor kiezen om deze extern in te huren of deze dienst niet meer of minder aan te bieden.
Om meer te kunnen doen met dezelfde mensen is het van belang om efficiënt te kunnen werken. Efficiënt werken gaat het makkelijkst indien wij werken vanuit onze kracht.
Komen jullie ook eens met een goed idee!
Maak jouw medewerkers deelgenoot van het plan om efficiënter te gaan werken. Vraag om input en doe hier iets mee. Dit zorgt er niet alleen voor dat je niet alleen alle oplossingen hoeft te bedenken, maar zorgt ook voor een groter draagvlak voor eventuele veranderingen. Hiernaast is het daarna gelijk voor iedereen duidelijk wat jouw verwachtingen zijn voor de toekomst. En komt het minder als een verassing op het moment dat je iemand aanspreekt op de manier waarop hij zijn werkt doet.
Planning is everything
Maak een planning van de taken die je moet uitvoeren en houd je aan deze planning. Zorg ervoor dat je niet de hele dag vol gepland hebt, zodat je tijd overhoudt voor spoedklusjes. Ook voor al jouw werknemers moet er een planning zijn. En deze planning moet tijdig genoeg kenbaar zijn, zodat iedereen zich hier op kan voorbereiden.
Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat je iedere ochtend gelijk aan de slag kunt met je klus en niet eerst nog langs de zaak moet om de werkbon op te halen. Een goede voorbereiding houdt ook in dat alle benodigde materialen en gereedschappen aanwezig zijn om de klus goed af te kunnen ronden.
Als laatste is het raadzaam om bij de planning goed rekening te houden met reistijd. Kleine klusjes bij elkaar in de buurt uiteraard zoveel mogelijk op dezelfde dag proberen te plannen. En zorg ervoor dat je klant weet dat je die dag langskomt. Het is niet erg om dit meer dan eens kenbaar te maken en om bevestiging te vragen. Ergens heenrijden om er daar achter te komen dat er niemand thuis is werkt niet alleen zeer inefficiënt, het is ook nog heel frustrerend.
Hoe weet je of het werkt?
Om te bepalen of de veranderingen die je hebt doorgevoerd werken is het noodzakelijk om vast te stellen hoe het nu gaat. Het is daarbij handig om vast te stellen wat je huidige omzet per uur is. Dit getal kun je berekenen door je totale jaaromzet te delen door het totaal aantal gewerkte uren in je organisatie. Hieruit volgt jouw omzet per uur. Neemt je jaaromzet toe, terwijl het totaal gewerkte uren hetzelfde blijft, dan stijgt je omzet per uur.
Neem gerust contact op met ons voor meer informatie.