We maken gebruik van cookies

Accepteer

Hoe houd ik tevreden personeel

Goed personeel vinden kan een behoorlijke uitdaging zijn, maar goed personeel behouden is ook niet altijd vanzelfsprekend.

Hoe houd ik tevreden personeel?

Het is een vraag die bijna elke ondernemer met personeel in dienst wel bezighoudt: hoe zorg je dat je personeel tevreden is? En de vraag die daar bijna automatisch aan vast zit: wat doe je als de werknemers van je installatiebedrijf niet tevreden zijn? In dit artikel schijnen we ons licht over deze problemen en geven we je enkele praktische tips en aanknopingspunten.

Zorgen bij installatiebedrijven

Er is veel werk en te weinig personeel in de installatiebranche. Dat levert problemen op voor bedrijven die werken in deze branche. Want hoe krijgen zij klussen op tijd klaar en binnen budget? Hebben zij wel genoeg of de goede mensen in dienst? En zo niet, hoe komen ze aan dat personeel? Betalen ze hun mensen wel genoeg, zodat ze niet overstappen naar een concurrent?

ZZP’ers: deel van het probleem én de oplossing

Voor veel mensen is het vanwege belastingtechnische redenen interessant om voor zichzelf te beginnen als ZZP-er. Want het nettoverschil in salaris tussen een werknemer in loondienst en een ZZP-er is groot. Dat kan een probleem zijn voor werkgevers, omdat deze mensen dus niet langer deel uit maken van de arbeidsmarkt. Andersom geldt dat het verschil in kosten voor ondernemers – die lager liggen bij ZZP’ers – zorgt dat zij vaker zelfstandigen zullen inzetten voor installatieprojecten.

Een flexibele schil is een deel van de oplossing

Om de hierboven genoemde redenen is het voor ondernemers interessant om te werken met een flexibele schil van tijdelijke werknemers. Die kunnen snel, op afroep en tijdelijk aan de slag voor als het even minder druk is met installatie klussen. Maar de kans bestaat dat de regels die bepalen wie wel en wie niet als zelfstandige aangemerkt mag worden, gaan veranderen als de regering met nieuwe plannen komt. De beloning per uur zal daarin ook een rol gaan spelen. Wat die nieuwe regels voor gevolgen hebben voor ondernemers uit de installatiebranche is nog maar de vraag.

Geluiden uit de markt: plezier in het werk is heel belangrijk

Als specialist in de installatiebranche komt VANTHUL bij heel veel installateurs over de vloer voor advies op maat. Regelmatig gaan de gesprekken die we met installateurs voeren over de vragen die we ook aan het begin van deze tekst stelden: hoe vind je goede medewerkers, hoe beloon je ze het beste en hoe houd je ze vast? Een belangrijk onderdeel van het antwoord heeft te maken met het werkplezier van medewerkers. Want uit onderzoek hierover blijkt het volgende:

  • Betrokkenheid bij het bedrijf is belangrijk
    De meeste medewerkers die aan het onderzoek meededen vinden het belangrijk om betrokken te worden bij de gang van zaken in het bedrijf waarvoor ze werken.
  • Relatie met de werkgever is belangrijk
    Ongeveer de helft van de medewerkers vindt de relatie met de leidinggevende belangrijk.
  • Een goede beloning is belangrijk
    Ongeveer een derde van de medewerkers wil vooral goed of beter beloond worden.
  • Goede sfeer, organisatie en bedrijfsmiddelen zijn belangrijk
    Belangrijke andere aandachtspunten die genoemd worden zijn: goed georganiseerd kunnen werken, plezier in het werk hebben en het werken met goed onderhouden bedrijfsmiddelen.

Hoe zorg je voor plezier in en op het werk?

Als ondernemer kun je verschillende maatregelen nemen die ervoor zorgen dat werknemers zich meer betrokken voelen bij je bedrijf en zorgen dat ze plezier in hun werk hebben. We zetten ze voor je op een rijtje:

  • Maak duidelijk waar je bedrijf voor staat
    Het helpt zeker als je als installateur voor iedereen duidelijk maakt wat de missie van je bedrijf is en wat de waarden zijn die bij het uitdragen van die missie horen.
  • Zorg voor een ‘wij-gevoel’ binnen je bedrijf
    Betrek daarvoor je medewerkers bij je onderneming. Zorg bijvoorbeeld voor een beter voorspelbare ontwikkeling van medewerkers door regelmatig gesprekken met hen te voeren en hen te betrekken bij verbeteringen die ze zelf mogen aandragen.
  • Zorg voor een goede relatie met je werknemers
    Hoe? Wees open naar je personeel. Betrek hen bij de gang van zaken. Zorg dat je regelmatig aanspreekbaar en te bereiken bent. Deel successen met de mensen binnen het bedrijf. En geef complimenten waar dat kan. Zorg eens voor een klein extraatje tussendoor (traktatie) of regel een bedrijfsuitje. Informeer ook wat er bij hen op persoonlijk vlak speelt. Kortom: laat als baas ook je menselijke kant zien. Het zijn kleine dingen maar ze werken.
  • Zorg voor een goede beloning
    Een goed salaris blijkt voor veel werknemers toch een behoorlijke bijdrage te leveren aan het werkplezier. Kun je in je bedrijf hoge salarissen (nog) niet veroorloven? Biedt deze dan als vooruitzicht op de toekomst aan – zonder garanties te geven natuurlijk – als iedereen hard blijft werken, goed werk levert en het aantal klanten of opdrachten daardoor groeit. Denk ook eens aan een eindejaar bonus of winstdeling, misschien liggen die – hoe klein ook – wél binnen handbereik.
  • Zorg dat er meer is dan een goed salaris
    Niet in alle gevallen is een financiële prikkel voldoende om te zorgen dat medewerkers het naar hun zin hebben. Anders gezegd: een hoog loon maar een matige sfeer in het bedrijf zal je medewerker niet (lang) vasthouden. Lees ook onze blog: “Ruil bruto om voor netto en bespaar.”
  • Benut fiscale mogelijkheden
    Hoe ga je als ondernemer om met verschillend presterende werknemers? Kun je daarvoor bijvoorbeeld een flexibel beloningssysteem invoeren? Jazeker. Financiële prikkels die niet structureel een kostenstijging veroorzaken hebben daarbij de voorkeur. Maak daarom gebruik van fiscale mogelijkheden zoals de werkkostenregeling (WKR). Daarmee mag je als werkgever onder andere maximaal 1,2% van het totale fiscale loon (de ‘vrije ruimte’) besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor je werknemers. Dit helpt je personeelskosten te matigen.

Recente Artikelen

Share: