We maken gebruik van cookies

Accepteer

Hoe zorg je er voor dat er meer mensen in je team leider zijn?

Zou jij als installateur ook meer vrij willen zijn? Meer “aan” je bedrijf werken en minder “in”? Dan is het goed om te gaan werken aan het leider-zijn in je team. Het meest simpele is natuurlijk: je stuurt je beste werknemer naar een cursus. Maar wilt hij dat ook? En wat leert hij daar dan? In dit blog gaan we in op de belangrijkste onderdelen die een rol spelen.

Wil je werknemer het?

Het belangrijkste is natuurlijk dat de persoon die je een leider in je bedrijf wilt laten worden, dat zelf ook wilt. Voer daarom vooraf of regelmatig met je werknemer een ontwikkelingsgesprek. En bespreek daar ook je eigen toekomstplaatje, en hoe de werknemer wat jou betreft daarin zou kunnen passen. Als je werknemer het wilt: ga dan verder. Wilt hij het niet, zoek dan verder naar een andere persoon die het wel wilt. Het is belangrijk namelijk dat jullie samen het erover eens zijn dat het een goede ontwikkelstap is voor de medewerker. Je gaat er namelijk een hoop tijd, geld en energie in steken.

Hij wil! Wat nu?

Je medewerker heeft aangegeven een leider te willen zijn in je bedrijf, gefeliciteerd! De eerste stap heb je gezet. Hoe ga je nu verder?

Een cursus is op zich een goed idee. Een goed programma om je medewerker leider te maken bevat in ieder geval veel praktische dingen. Je vergroot de kennis van je medewerker op het gebied van geldzaken, medewerkerszaken, verkoop, planning, kwaliteit, etc.

De stip aan de horizon

Maar daarmee ben je er niet. Hoe neem je de nieuwe leider mee in de rest van de dingen die spelen in je onderneming. Van belang is dat je daarbij ook weet waar jij als ondernemer staat. Maar nog belangrijker is waar de onderneming heen zal gaan.

Je denkt dan gelijk aan managementtermen die je al vaker hebt gehoord. Missie, visie, stip aan de horizon. Het klinkt als grote woorden. Maar het komt erop neer dat je op papier zet waarom jij als ondernemer ieder dag je bed uit komt. Waarom doe je wat je doet? En wat is het effect op je klanten? Wat op je leveranciers? En waar wil je naartoe?

Klanten, leveranciers

Om meer aan je onderneming te kunnen werken is het belangrijk dat je nieuwe leider kennis heeft van het klantenbestand en de leveranciers. Dan hoeven ze jou niet steeds te bellen. Neem je nieuwe leider dan dus regelmatig mee naar klanten en leveranciers. Zo bouwen ze ook een band met hem op.

Coaching of Buddysysteem

Help je nieuwe leider ook op weg. Hij kan natuurlijk veel van jou als ondernemer leren. Maar je kent misschien ook andere ondernemers, die hem op weg kunnen helpen. Wat helpt is een buddy te koppelen aan je nieuwe leider. Een buddy helpt je nieuwe leider op weg, als hij even niet weet wat er moet gebeuren.

Dat kan je natuurlijk zelf zijn. Maar als je een voldoende ervaren (gepensioneerde?) ondernemer kent, kan je hem of haar ook vragen. Dan maak je ook tijd voor jezelf vrij om aan je onderneming te werken.

Waar ook goede ervaringen mee zijn is het opzetten van coaching voor deze werknemer.

Maak het niet te moeilijk

Nog 1 laatste tip. Maak het niet te moeilijk. Hoe heb jij het geleerd? Precies: door het te doen. Probeer vooral hulp te zoeken in dingen die jou veel tijd kosten. En de wat meer zachte kant. De andere dingen kun je ook prima on the job uitleggen aan je nieuwe leider.

VANTHUL ondersteunt

Heb je hulp nodig bij het helpen van je medewerkers naar meer leidend zijn? Wil je zelf als ondernemer meer tijd? Neem dan contact met ons op. Wij hebben al veel organisaties geholpen bij deze vragen.

Gerelateerde Artikelen

Share: