Bekijk hier het tarievenoverzicht!
Je kunt deze gefactureerde uurtarieven van installatiebedrijven vergelijken met jouw eigen uurtarieven. Wanneer ze veel afwijken dan is er een kans om je uurtarieven te verhogen. Zijn jouw uurtarieven hoger? Goed gedaan, blijkbaar worden ze geaccepteerd door jouw klanten.
Wat moet je niet doen met deze lijst van uurtarieven?
Het is niet verstandig om deze lijst te gebruiken om je strategie voor de langere termijn te bepalen. De 20% best presterende installatiebedrijven halen gemiddeld per opdracht een veelvoud van het uurtarief. Door vaste prijzen af te spreken met hun klanten voor de uit te voeren werkzaamheden. Op die manier kunnen ze de winst per opdracht soms vervijfvoudigen.
Er is niet één uurtarief voor e-installateurs
Maar een uurtarief voor storingen, een uurtarief voor onderhoudswerkzaamheden, een uurtarief voor verbouwingen, een uurtarief voor vaste klanten, een uurtarief voor particulieren, een uurtarief voor zakelijke klanten. Die verschillende uurtarieven zijn gebaseerd op de door de afnemer ervaren toegevoegde waarde. Logisch, voor het oplossen van een crisis is een veel hoger tarief acceptabel – zeker als het bedrijf daardoor stil staat.
Vanuit de klant naar het uurtarief kijken
Ons advieskantoor heeft haar kantoorpand laten verduurzamen. Waar hebben we op gelet? In overleg met onze adviseur hebben we bepaald dat we ons bestaande kantoorpand van energielabel G naar label A te brengen. Concreet hield dit in dat we het pand beter gingen isoleren, een warmtepomp is aangeschaft, PV-panelen geïnstalleerd, allemaal in combinatie met een heel geavanceerd (en duur!) beluchtingssysteem. Onze installatieadviseur heeft nu een begroting gemaakt op basis van de verwachting dat onze investering moet zijn. Je hebt nog nergens gelezen dat we het belangrijk vinden wat het uurtarief van een e-installateur is. Het gaat ons om de besparing, de subsidiemogelijkheden, het totale investeringsbedrag en dat het er allemaal mooi bij hangt en ligt.
Van toegevoegde waarde, naar goed gevoelde waarde
Het gaat jullie klanten om het eindproduct en wat ze daaraan kwijt zijn. Dat wordt afgezet tegen de waarde die ze verwachten te krijgen. Daar kun je als installateur bij helpen, door de toegevoegde waarde die je levert te bespreken en op papier te zetten om de klant te overtuigen dat je een betere, completere oplossing levert dan anderen. De goed gevoelde waarde, noemen we dat. Lukt dat, dan is je uurtarief van ondergeschikt belang om je (nieuwe) klant over de streep te trekken.
Volg ons op LinkedIn en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en de ontwikkelingen.