We maken gebruik van cookies

Accepteer

Hoe verbeter ik mijn rendement?

Iedereen wil uiteraard een zo hoog mogelijk rendement. En dat klinkt logisch maar hoe realiseer je dat? VANTHUL werkt met tal van ondernemers en komen dan ook dagelijks voorbeelden tegen van hoe het moet en hoe je het eigenlijk beter zou kunnen doen. Er zijn meer dan één factoren die rendement voor een onderneming kunnen bepalen. Voor deze blog hebben we er een aantal op een rijtje gezet en neem ik hieronder met je door:

1. Strategie

Missie en visie zijn de voedingsbodem voor de strategie van je onderneming. Missie is het antwoord op de vraag waarom bestaan wij en voor wie bestaan wij. Waar sta je voor en wat onderscheid je van de ander. Is de missie meer gebaseerd op de vraag waarom, is de visie meer gericht op wat je wil bereiken. Er zijn velerlei methoden om een strategie te ontwikkelen. Ondernemers die een strategie hebben ontwikkeld hebben een duidelijke boodschap voor klanten en (toekomstige) medewerkers.

2. Organisatie en bedrijfsvoering

De ondernemer zelf moet zich niet bezig houden met operationele zaken. Zijn taak is het vooral om ervoor te zorgen dat er voldoende werk wordt binnengehaald. Een startende ondernemer in de installatiebranche zal echter niet direct voldoende financiële middelen hebben, maar stel zo snel mogelijk een operationeel manager. Kortom ga niet in je onderneming werken maar eraan. Door een organisatie te creëren ontstaat waarde voor medewerkers, klanten en de ondernemer zelf en een beter rendement.

3. Medewerkers

Door de krapte in de arbeidsmarkt neemt de druk op jou als ondernemer toe. In deze tijd liggen accenten aan leiding geven anders dan voorheen. Jongere medewerkers hebben meer oog voor balans werk / privé. Denk daarom na over wat de “waarden” zijn van je onderneming. Wat wil je voor onderneming zijn en probeer alleen te werken met medewerkers die zie met die waarden prettig voelen. Natuurlijk is de juiste beloning van belang voor je medewerkers, maar dat is niet de enige. Gemotiveerde medewerkers dragen bij aan je het rendement van je installatie onderneming. Lees bijvoorbeeld ook eens ons artikel over “Wat goed personeel verdient”

4. Meten is weten

Met de hedendaagse computertoepassingen wordt je administratie meer en meer gedigitaliseerd en de kwaliteit ervan neemt ook toe door de technische mogelijkheden. Je administratie is niet een hinderlijke taak die je eens per maand of kwartaal moet uitvoeren, maar een middel om te meten waar je staat. Een up-to-date administratie vergemakkelijkt het sturen op kritische prestatie indicatoren (KPI) zoals omzet per uur, winst per uur, etc. Dit soort gegevens laat zich gemakkelijk vergelijken zodat je de prestatie van je eigen onderneming kunt vergelijken met vele anderen (benchmark). Het meten van je rendement in vergelijking met anderen  helpt je bij je bedrijfsvoering.

5. Ken je klanten

Natuurlijk ben je benieuwd naar je dagomzet/weekomzet/jaaromzet, maar wat is de kwaliteit van je omzet? Wie van je klanten draagt bij aan je winst en voor welk deel? Voor welke klanten wil jij of willen je medewerkers graag werken of juist niet? Deel je klanten daarom in bepaalde categorieën in. Als je weet wie wat bijdraagt aan je winst laat je klanten die niets bijdragen aan je winst schieten. Zo heb je meer tijd voor klanten die wel waarde toevoegen. Een waardevolle klant geeft je een beter rendement.

6. Logistiek

Best wel vaak zien wij dat in de loop van de tijd minder efficiënt wordt gepland, of dat een cultuur in huis ontstaat waardoor je buitendienst niet productief genoeg is. Een handig planning systeem helpt, maar je ook bewust zijn van productiviteit per medewerker. Een monteur in de installatiebranche moet 100% productief zijn. Een betere productiviteit leidt tot meer rendement.

7.Overhead

Wij meten altijd de productiviteit van alle werkzame medewerkers. Op die manier kunnen wij eerder herkennen of er niet teveel indirect personeel is. Zoek interne problemen niet altijd in het aantrekken van nog meer indirecte medewerkers. Daarmee gaat je productiviteit en je rendement naar beneden.

 

Uiteraard gaan we ook graag met jouw onderneming aan de slag!

 

 

Mogen wij het jou laten weten wanneer er een nieuw artikel op onze website staat?
JA

Gerelateerde Artikelen

Share: