Waarom uurtarieven je groei tegenhouden

Wij kunnen het niet vaak genoeg zeggen; werk met vaste prijzen voor je klanten, schaf de uurtarieven af! Maar lang niet alle ondernemers willen/kunnen/durven dit te doen. We krijgen verschillende argumenten terug waarom ze dat vooral niet gaan doen. Hierbij een aantal argumenten om het zeker WEL te doen.

Een aantal jaar geleden kwam ik in contact met Robert. Robert had een elektrotechnisch installatiebedrijf in het midden van Nederland. Hij deed veel klussen op regiebasis. Om zijn klanten te behouden of te bewegen de opdracht te geven gaf hij hen standaard een vaste-klantenkorting van 10%. Zijn winst viel erg tegen terwijl hij een mooie omzet had en ook veel mensen had rondlopen. Toen hij met ons ging werken hebben we allereerst besloten om de uurtarieven af te schaffen. Daarna is zijn resultaat verbeterd en kon hij met hetzelfde team veel meer klanten bedienen. Uurtarieven afschaffen? Lees hier waarom:

Uurtarieven laten niet je toegevoegde waarde zien

Het rekenen van uurtarieven beperkt je in je mogelijkheden. Als installateur doe je veel meer dan alleen de klus op locatie. Je doet vooraf berekeningen, je denkt na over de beste oplossing voor de klant. Dat doe je waarschijnlijk niet alleen, je werkvoorbereiders zijn er ook mee bezig. Deze toegevoegde waarde vertaalt zich niet in een uurtarief. Misschien breng je de tijd niet eens in rekening aan je klant.

Met nieuwe ontwikkelingen als Prefab zal je urenbesteding per project ook afnemen. Dat betekent minder uren omzet, terwijl je toegevoegde waarde even groot blijft. Wat lever je namelijk aan mij als je zonnepanelen levert? Lever je me een mannetje dat uren maakt of lever je mij groene energie op en een lagere energierekening? Stof tot nadenken.

Je klant wordt kritisch

Als je uren rekent zal je klant ook extra kritisch zijn. Denk maar eens zelf na, als je een nota van je advocaat ontvangt, ga je toch altijd even kijken hoeveel tijd er aan wat besteed is. En er bekruipt je al snel de gedachte “Kost dat 15 minuten?”

Net als dat wij niet voldoende kennis hebben van de wereld van advocaten, heeft je klant dat niet van jouw wereld. Waarom zou je hem zoveel inzage willen geven? Het roept eigenlijk meer vragen op dan het beantwoordt. En het is daarom ook helemaal niet klantgericht. Voordat je het weet ben je enorm veel tijd kwijt met het beantwoorden van allerlei vragen over de tijdsbesteding. Zeker ook een reden om uurtarieven af te schaffen.

Meer doen met hetzelfde team

In de branche horen we veel dat er een schreeuwend tekort is aan technische mensen. Dat zal ook jouw organisatie tegenhouden in zijn groei. Maar wat als je een gedeelte van de oplossing zelf in handen hebt? Wat als je met dezelfde capaciteit meer aan kan? Het niet meer werken met uren maakt namelijk dat je zelf geprikkeld wordt efficiënter te werken. Reken maar dat er ook in jouw organisatie winst te maken is met het beter en efficiënter werken in projecten en bij opdrachten. Bij Robert hebben we met hetzelfde team 25% meer omzet gedraaid. En dat draagt direct bij aan je winst, want er staan weinig tot geen extra kosten tegenover.

Verlies aan omzet

Het factureren van uren maakt je ook lui. En niet alleen jou, maar ook je mensen die het werk uitvoeren. Omdat je toch uren doorbelast, zet je wat je met de klant hebt afgesproken minder duidelijk op papier. Daarnaast ben je eerder geneigd buiten de scope van het project te gaan. Terwijl je niet met de klant hebt gekeken wat hij nu precies wil. En wat dat voor hem oplevert. Daardoor weet je nooit zeker of de klant nu alles van je afneemt, wat hij nodig heeft of van je wil afnemen.

Uurtarief afschaffen

Robert is al afgestapt van de uren en heeft hierdoor een ander bedrijf gekregen, zowel in omzet en winst als in rust in het bedrijf. Ben jij er nog niet uit? Misschien kunnen we hier een keer over sparren, geheel vrijblijvend bekijken we voor jou de voors en tegens. Plan hier zelf een online afspraak in.

Gerelateerde Artikelen

Share: