Op social media zagen we een gesprek tussen de algemeen en financieel directeur van een bedrijf langskomen. De financieel directeur vraagt zich af wat er gebeurt als ze veel geld investeren in ontwikkeling van teamleden en deze het bedrijf verlaten. De algemeen directeur stelt een wedervraag waar dit artikel over gaat. Wat als we niet investeren en deze mensen blijven?
Snelle ontwikkelingen
De wereld verandert snel. Ook in de installatiebranche. Installaties worden heden ten dage voorzien van slimme technologie. We moeten af van het gas. Het internet maakt dat straks alles met elkaar verbonden is.
De toekomstige rol van de installateur is door OTIB beschreven. Het komt meer op minder plaatsing van installaties en een grotere rol als ontwikkelaar en vertaler van klantwensen in mogelijkheden. Deze rol biedt ook meer toegevoegde waarde voor je klanten[1]. Allemaal ontwikkelingen waar het toekomstbestendige teamlid op moet kunnen inspelen.
Deze verandering maakt ook dat je teamleden meer in contact zijn met jouw klanten en eindgebruikers. Hierdoor zoek je een ander type teamlid dan vroeger. Soft skills, zoals communicatie, sociale omgang en samenwerken zijn meer en meer een vereiste voor nieuw ingehuurde teamleden[2].
Hoe zorg je ervoor dat je teamleden bijblijven?
Moet je in de toekomst afscheid nemen van al je teamleden? Nee, zeker niet. Van belang is wel dat je medewerkers in deze ontwikkeling meegaan en bijblijven. Hoe kan je dat makkelijk doen en waar moet je beginnen?
Stel een lijst op met vaardigheden en kennis nodig is. Nu en in de toekomst. Vergeet daarin niet de soft skills mee te nemen. Plaats teamleden op vaardigheden die er nu al zijn en die zij naar jouw mening goed beheersen. De ontbrekende vaardigheden moet je dus ontwikkelen. Zoek uit welke cursussen daarvoor in aanmerking komen en wijs cursussen aan teamleden toe. Zorg er ook voor dat vaardigheden die je mensen nu hebben, ook op peil blijven. Bijvoorbeeld door ze naar herhalingscursussen te sturen.
Studiekosten(regeling)
Dan nog het kostenplaatje. Als je bovenstaand plan zal uitvoeren ga je veel geld in je mensen investeren. Om toch maar weer met mijn eerste alinea te beginnen: wat als je het niet doet? Heb je dan wel voldoende kennis en vaardigheden in huis om toekomstbestendig te zijn?
Het ontwikkelen van de soft skills bij je mensen zal je ook geld gaan opleveren. Het goed luisteren naar de klantwensen en proactief adviseren hierover maakt dat op bestaande werken meer omgezet zal worden.
Je wilt alleen wel dat mensen aan je verbonden blijven. Anders investeer je het geld voor je concurrent. Zorg er dan ook voor dat je met al je teamleden een studiekostenregeling hebt afgesloten, met een terugbetalingsregeling. Als je teamlid dan naar de concurrent gaat, dan kan hij het door u geïnvesteerde bedrag terugbetalen. Zorg er wel voor dat je voldoet aan de wettelijke eisen daarvan, zoals een staffel waarin de kosten in drie jaar vrijvallen. Zorg er ook voor dat het teamlid deze overeenkomst heeft ondertekend.
Subsidies
En wat kun je doen om de kosten te drukken? Maak gebruik van subsidies. Je betaalt iedere maand aan OTIB, maar wat betaalt OTIB aan jou? Kijk goed of OTIB ook een bedrag voor de cursus van jouw medewerker (mee)betaalt en vraag het bedrag ook terug.
Voor leerlingen geldt dat je gebruik kan maken van subsidies van de overheid tot € 2.700 per leerling per jaar. Zorg er voor dat je dit voor 1 september aanvraagt, om nog gebruik te kunnen maken van de regeling.
[1] https://www.installatieprofs.nl/nieuws/diensten-en-kennis/opleidingen-en-vakinformatie/een-leven-lang-leren-in-de-installatiebranche
[2] https://www.gawalo.nl/installatiebranche/artikel/2018/01/hoe-toekomstbestendig-de-installateur-1015570?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.18285886.662893120.1546955328-1074108588.1540212715