We maken gebruik van cookies

Accepteer

Segmenteer je klanten voor een beter rendement

De keuze voor welk type klant je kiest is een strategische keuze. Veel installatiebedrijven kiezen voor een breed aanbod, aannemers, particulieren, etc. dat levert niet altijd het gewenste rendement. Klantsegmentatie gaat zorgen voor een betere omzet en meer plezier in je werk.

In de huidige economische situatie is het werkaanbod groot en langzaam zijn ook de tarieven op een redelijk peil gekomen..Kiezen voor een beperkte groep van afnemers of een specialisatie van aanbod heeft een positieve invloed op en de tarieven en de winstgevendheid. Door het aanbod te versmallen naar een beperkte groep van afnemers en door een daarop toegespitste marketingstrategie gaat de doekgroep het installatiebedrijf herkennen als specialist; zogeheten klantsegmentatie.

Zorg dat je specialist bent voor het segmenteren van klanten

Door specialist te zijn kan men sneller en efficiënter werken. Dit bevordert de toegevoegde waarde per uur en de winst per uur. Heb je eenmaal gekozen voor een klantsegment van de markt dan zie je altijd dat de ene klant meer bijdraagt aan de winst. Bovendien kun je rekenen op beter betalingsgedrag. En een betere samenwerking, etc. Is het niet logisch een klant die altijd op tijd betaalt en bijdraagt aan de winst anders te behandelen? Anders dan een klant die weinig bijdraagt en altijd moet worden aangemaand? Naast de genoemde criteria, winstbijdrage en betaalgedrag zijn nog meer toetsingscriteria te bedenken. Denk bijvoorbeeld aan het nakomen van afspraken, aantal opdrachten, waarde van de opdracht per keer, enz.

Criteria voor klantsegmentatie

In het algemeen houd ik het aantal criteria beperkt tot niet meer dan 5. Het spreekt vanzelf dat de informatie voor de criteria betrouwbaar en steeds snel voorhanden moet zijn. Afhankelijk van de omvang van het installatiebedrijf maandelijks of per kwartaal. Klantsegmenten en meten biedt kansen om het rendement van het installatiebedrijf te verbeteren om zodoende boven het gemiddelde uit te stijgen. Meten is weten. En ja een klant vragen naar zijn ervaring is zeker ook handig.

Wil je meer advies over de bedrijfsvoering? Neem vrijblijvend contact met je op, we helpen je graag!

Gerelateerde Artikelen

Share: