We maken gebruik van cookies

Accepteer

3 dingen die installatiebedrijven kunnen leren van vliegtuigmaatschappijen

We vliegen allemaal wel eens. Wat mij altijd het meeste tegen staat in vliegen is het wachten…

…Wachten voor de beveiligingscontrole, wachten in de rij voor een klef broodje, wachten voor de gate. Laatst moest ik vliegen en terwijl ik stond te wachten bij de gate, bedacht ik mij wat installatiebedrijven kunnen leren van vliegtuigmaatschappijen.

1. Flexibele prijzen

Vliegtuigmaatschappijen zijn heel goed in het flexibel prijzen van de tickets. Naarmate de vraag toeneemt, neemt ook de ticketprijs toe. Over sommige maatschappijen gaat zelfs het verhaal dat de ticketprijs toeneemt, naarmate je vaker de website hebt bezocht.

Installatiebedrijven hanteren vaak vaste uurtarieven. Of een klant nu een goede planning heeft of niet, goed betaalt of niet, een hoog serviceniveau vraagt of niet, de prijs is altijd hetzelfde. Waarom hanteert een installatiebedrijf geen flexibele tarieven? Gaat de vraag omhoog? Verhoog jouw uurtarief met € 1, € 2, of € 5. Zelfs gedurende het jaar! Niet netjes? We betalen ook allemaal de hogere ticketprijs of betalen € 5 voor een flesje water op het vliegveld, terwijl dit zelfde flesje in de supermarkt maar € 0,30 kost. De prijs van producten en diensten komt tot stand door vraag en aanbod.

2. Optimaal gebruikmaken van de capaciteit

Wat we verder kunnen leren van vliegtuigmaatschappijen?

Het nieuwste type Boeing 747-8 kan 467 passagiers vervoeren, verdeeld over 3 klassen. Hoe verder achterin het toestel je zit, hoe lager de prijs is. Maar ook: hoe eerder je boekt, hoe lager de prijs is. Hierdoor is het toestel altijd optimaal bezet. Soms betaalt de reiziger die last-minute een economy ticket boekt wel 6 tot 7 keer meer dan de reiziger in dezelfde klasse die vroeg geboekt heeft. Hierdoor kan de vliegtuigmaatschappij goed anticiperen op de drukte.

Waarom betaalt de klant die een aanvraag doet voor een klus in november hetzelfde als een klant die een aanvraag doet voor dezelfde klus in april? De klus in november kun je makkelijker plannen, de materialen kunnen vroeger en tegen aantrekkelijkere prijzen worden ingekocht en je weet al waar je aan toe bent. De late beslissers betalen meer, die klussen kun je mooi gebruiken om de gaatjes in de planning op te vullen. Maar dan wel tegen jouw voorwaarden.

3. Verschillende service niveaus

Een vliegtuig vliegt van A naar B. De bedoeling van de reiziger is ook om de reis te maken. Sommige mensen zijn bereid om voor dezelfde reis, voor iets meer beenruimte honderden euro’s bij te betalen. Soms zelfs (tien) duizenden euro’s, maar daar krijg je dan ook een eigen privé cabine voor bij Emirates. Waarom hebben alle installateurs maar één serviceniveau? Waarom heb ik als klant niets te kiezen? Er zijn klanten bereid om meer te betalen voor meer service. De meeste ondernemers in de installatiebranche bieden maar één smaak aan, en dat is vaak ook nog eens de goedkoopste keuze!

Soms worden er voor goede klanten lagere tarieven gerekend. Een goede klant is waarschijnlijk een klant die optimale, snelle service krijgt. Maar deze klant betaalt wel een lagere prijs. Vraag de klant hierom? Waarschijnlijk niet. De klant vraagt wel om top service. Reken dan ook een top tarief! De klant is blij en jij hebt als installateur meer budget om de top service te leveren!

 

Gerelateerde Artikelen

Share: