4 tips om jouw klant wel te laten betalen voor advies

Installaties worden steeds ingewikkelder. Niet voor niets hebben klanten daardoor steeds meer vragen. Natuurlijk help jij je klanten graag, maar ook jij moet je brood verdienen. Veel installateurs lopen dan ook tegen dezelfde vraag aan: wanneer kun je je klanten laten betalen voor advies dat je geeft en wanneer niet? En hoe zorg je ervoor dat ze ook willen betalen? Wij geven je een aantal tips.

Meer laten betalen? Werk met een cashback 

Weleens nagedacht over een cashback? Niet? Dan is het zeker verstandig om dat te doen, want het is zeker een manier om klanten te laten betalen. Het werkt heel simpel: je geeft vrijblijvend advies als er een opdracht uit voortkomt. Gebeurt dat niet? Dan breng je het adviesgesprek gewoon in rekening. Zeer efficiënt wanneer je klanten wilt laten betalen voor advies. Wij bieden zelf de Snelle Scan aan voor alle installateurs; een uitgebreide scan van het bedrijf inclusief het advies dat we daar bij geven. Maar ben je als klant niet tevreden over deze scan, dan krijg je zelfs je scan terug. En kies je voor een vervolgtraject, dan worden deze kosten in mindering gebracht.

 

Klanten laten betalen voor advies

Schrijf altijd je uren. Ook als je niet van plan bent om ze in rekening te brengen. Door je uren bij te houden, weet je namelijk precies hoeveel adviesuren er in een opdracht zitten. Ook als deze niet is doorgegaan. Zo weet je exact hoeveel geld je hebt weggegooid aan adviseren. Komt jouw klant vervolgens weer met een ingewikkelde klus waar hij advies voor kan gebruiken? Dan heb je zwart op wit staan hoeveel tijd, en dus ook geld, het je de vorige keer gekost heeft. Zo heeft je klant ook meer inzicht in wat het jou kost om hem te helpen. Hij of zij begrijpt dan sneller dat je ook adviesgesprekken in rekening brengt en zullen klanten betalen voor advies.

 

Durf vaker nee te zeggen

Heb je al een onderbuikgevoel dat het puur en alleen om advies geven gaat? Durf dan vaker nee te zeggen. Of breng het adviseren in rekening. Zo weet je zeker dat je niet alleen fungeert als een ‘gratis’ adviesbureau. En niet alleen jij moet nee durven zeggen, ook jouw werknemers moeten dat doen. Leer ze scherp te zijn, zodat ze geen opdrachten aannemen die alleen maar tijd kosten, zonder dat ze geld opleveren.

 

Maak klanten in de offertefase nieuwsgierig

Het begint vaak met een kleine vraag of een klein klusje. Maar voordat je het weet, wordt het steeds groter. Er komt stiekem steeds meer reken- en advieswerk bij kijken. Je wordt er als het ware een beetje ingelokt. Voordat je het weet, ben je alleen maar onbetaald advies aan het geven. En dan gaat de klant vervolgens alsnog naar de concurrent. De oplossing? Maak je potentiële klant nieuwsgierig met een goede offerte. Eentje die scherp is en triggert om door te gaan. Laat zien wat jouw advies hem of haar oplevert. Dan kun je klanten laten betalen voor advies.

 

VANTHUL helpt je graag jouw bedrijf zo efficiënt mogelijk in te richten

Ben je het zat om veel tijd kwijt te zijn aan onbetaald advies? VANTHUL gaat graag met jou aan de slag, zodat je dit kunt voorkomen. Het is onze missie om het leven van ondernemers en managementteams in de installatiebranche positief te veranderen. We doen dit door te luisteren en te analyseren. Vervolgens geven we jou het juiste advies om alle mogelijkheden volledig te benutten. Dankzij onze jarenlange ervaring en branchekennis kunnen wij jou helpen je bedrijf zo efficiënt mogelijk in te richten. Zo besteed je niet meer onnodig veel tijd aan onbetaald advies geven.

 

Maak vrijblijvend een afspraak. Dan bekijken we samen wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen.

Gerelateerde Artikelen

Fill out my online form

Share: