We maken gebruik van cookies

Accepteer

Bedrijfsopvolging - Het bedrijf zonder mij laten draaien

Kan het bedrijf zonder jou verder? Deze vraag stel ik altijd aan een ondernemer die mij vraagt te helpen bij de bedrijfsopvolging.

Maar al te vaak is dat niet het geval en is de ondernemer de spin in het web waar het voortbestaan van de onderneming zeer van afhankelijk is. Hebben we het over de tent of de vent?

Wanneer je begin je met de bedrijfsopvolging?

Helaas merk ik nog wel eens dat de ondernemer te laat gaat nadenken over de opvolging. De ondernemer die te laat begint met de voorbereiding van een bedrijfsopvolging krijgt niet de beste waarde. Voorbereiding is het halve werk maar waar begin je? Waar kan je zoal aan denken om over te komen dat het bedrijf zonder jou verder kan?

Naast fiscale aspecten zijn organisatorische belangrijke zaken om tijdig over na te denken. Een voorbereidingstijd van 5 jaar is meestal wel nodig. Voor calamiteiten als plotseling overlijden en ziekte of invaliditeit is een calamiteitenplan zeer wenselijk.

Organisatorische aspecten

De belangrijkste functie van de ondernemer is zorgen voor omzet en rendement. Een goed werkende planning/werkvoorbereiding bevordert efficiënt werken. Delegeren is een kunstje dat iedereen kan leren. Vertrouwen op de kwaliteiten van een medewerker helpt bij het meer volwassen worden van je organisatie. Vertrouwen geven aan mensen levert ook veel genoegen. Ik heb veel ondernemers kunnen helpen met het vinden van de juiste medewerker.

Door de operationele taken over te laten aan medewerkers krijgt de ondernemer meer tijd om te besteden aan de onderneming in plaats van in de onderneming (lees ook ‘werken aan en niet alleen in je onderneming‘). Op deze wijze zet je alvast een stap in de richting van waarde creatie van je onderneming. Dat is een van de pijlers om te bouwen aan financiële vrijheid. Van groot belang voor de bedrijfsopvolging.

Ook een solide financiering van de onderneming, voldoende werkkapitaal en een op IT gebaseerd financieel systeem bevordert de betrouwbaarheid van de financiële administratie en monitoren van de Kritische Prestatie Indicatoren (KPI) maakt de uitkomst van de prestaties zo inzichtelijk dat daarop gestuurd kan worden. De ondernemer die koerst op KPI’s bouwt waarde op in zijn onderneming. Voor de financiering van een overdracht is dan meteen zeer belangrijke informatie voorhanden.

Hoe losser de ondernemer van de primaire processen staat hoe meer er sprake is van een tent en hoe meer waarde de onderneming heeft.

Fiscale aspecten

In de fiscale wetgeving is een veel gebruikte mogelijkheid opgenomen die het mogelijk maakt ondernemingen door te schuiven naar een opvolger in de familie of een medewerker. Deze mogelijkheid adviseren we veel die voordelen biedt bij de financieringsmogelijkheid van de overname.

Neem vrijblijvend contact met ons op voor een adviesgesprek. We gaan graag samen aan de slag met jouw bedrijfsopvolging!

 

Mogen wij het jou laten weten wanneer er een nieuw artikel op onze website staat?
JA

Gerelateerde Artikelen

Share: