Is jouw elektrotechnisch installatiebedrijf klaar voor een recessie?

Door de coronacrisis wordt een economische teruggang verwacht. De bouw en dus ook de e-installateurs zitten altijd aan het einde van de cyclus. De verwachting is dat ook de technieksector en jij als e-installateur dit op termijn zal gaan merken. Wat kun je er tegen doen? En hoe kun je je erop voorbereiden? Lees hieronder verder.

Het is misschien wel helemaal niet zo’n probleem voor jouw elektrotechnisch installatiebedrijf dat er een recessie komt. Recessies zorgen namelijk ook voor een aantal grote kansen. Denk aan de volgende dingen:

  • Er is minder verloop in je team. Je medewerkers kiezen voor zekerheid
  • Klanten zijn misschien kritischer op de prijs maar kapotte installaties moeten toch gerepareerd worden
  • Er zijn minder nieuwe toetreders tot je markt
  • Er zijn faillissementen die een kans voor je bedrijf zijn om nieuwe klanten te krijgen

Hoe speel je hier op in? En hoe zorg je ervoor dat je klaar bent voor de recessie?

Verbeter je kaspositie

Het belangrijkste dat je kunt hebben voordat een crisis begint, is geld op de bank. Zorg er dus voor dat je voor een recessie in beeld brengt wat je aan geld nodig hebt en daar je leningen op afstemt. Tijdens een recessie zijn banken minder geneigd om geld uit te lenen.

Maar zoek het niet alleen in geld op de bank. Wat dacht je van klanten die jou nog moeten betalen? Zorg er voor dat je zoveel mogelijk geld wat je nog van je klanten tegoed hebt, int.

Investeer in groei

Tijdens een recessie groeien klinkt gek. Maar toch is het zo dat er legio kansen liggen op het moment dat er sprake is van een recessie. Bijvoorbeeld het overnemen van een partij uit je markt die het moeilijk heeft. Een feit is namelijk dat er altijd een keer een einde komt aan een recessie. En dan profiteer jij als e-installateur met een groter bedrijf van de economische wind mee.

Investeer in marketing

Wat doe je nu om klanten te krijgen? Wat je ook doet, breid je marketing budget uit. Of begin met marketing en reclame. Veel concullega’ s van je zullen tijdens een recessie de neiging hebben minder uit te geven aan marketing. Daar kun je dus van profiteren en het omkeren in je voordeel. En je kunt tijdens een recessie iedere klant gebruiken.

Wees goed voor je klanten

Je huidige klanten zullen belangrijk zijn tijdens een recessie. En de meesten zullen ook gevoeliger worden voor de prijs die ze betalen. Maar als je een goede relatie met je klanten hebt, speelt dat minder vaak een rol. Dan zien ze meer de toegevoegde waarde van jou als elektricien. Zorg er dus voor dat je de relatie met je klanten op de rit hebt of krijgt.

Investeer in je teamrelaties

Je team is belangrijk en het is handig om ze bij elkaar te houden, zodat je klaar bent voor de nieuwe economische opgang. Praat dus regelmatig over de situatie met je teamleden. En laat ze ook meedenken bij klanten om meer omzet uit een bestaande opdracht of relatie te halen. Zij zijn op de werkvloer je oren en ogen.

Omdenken

De belangrijkste tip die we kunnen geven is dat je moet omdenken. Daar staat of valt het bovenstaande mee. Een crisis is geen reden om in een spontane depressie te raken. Maar juist een manier om je bedrijf klaar te maken voor een nieuwe toekomst. Laat het je dus niet uit het veld slaan waardoor er niets uit je handen komt, maar zorg ervoor dat het iets wordt waarmee je de toekomst in gaat.

Vragen

Heb je vragen over het bovenstaande of kunnen we je helpen bij de uitdagingen waar je nu voor staat? Neem contact met ons op.

Gerelateerde Artikelen

Share: