We maken gebruik van cookies

Accepteer

Proactieve besluitvorming: harder nodig dan ooit

Is er binnen jouw organisatie te weinig aandacht voor proactieve besluitvorming? Zonde, want proactieve besluitvorming is de brandstof voor ieder bedrijf. Of je nu groot of klein bent. Besluitvorming is een proces waar je bewust aandacht aan moet besteden. Alleen dan kun je groeien. Benieuwd hoe je tot proactieve besluitvorming komt? Wij vertellen het jou.

Zorg dat er meer aandacht komt voor proactieve besluitvorming

Er is te weinig aandacht voor proactieve besluitvorming. Niet gek ook, want we werken minder hiërarchisch dan vroeger. De oplossingen voor problemen liggen steeds vaker in handen van meerdere partijen. Deze partijen zijn weer afhankelijk van elkaar en hebben ook nog eens uiteenlopende belangen. Besluitvorming kan in deze setting heel gemakkelijk zorgen voor eindeloze discussies, of nog erger: overhaaste beslissingen.

Toch moet je proactieve besluitvorming niet uit de weg gaan. Het is een proces waar je met z’n allen bewust aandacht aan moet geven. En met z’n allen bedoelen we ook echt met z’n allen. Neem alle betrokken medewerkers mee in het verhaal. Zo voelen zij zich betrokken en gehoord. Bij proactieve besluitvorming is het creëren van betrokkenheid van jouw medewerkers net zo belangrijk als het sturen op resultaat.

 

Zonder kritische blik geen proactieve besluitvorming

Wie nodig jij hierbij uit? Helemaal niemand? Of misschien wel alleen de mensen van wie je denkt dat ze het met jou eens zullen zijn? In beide gevallen zonde. Je hebt namelijk juist de kritische blikken nodig om tot proactieve besluitvorming te komen. Je komt alleen zover als je iedereen van wie je deskundigheid of commitment nodig hebt, erbij betrekt.

 

Besluitvorming door middel van een besluitvormingsmodel

Managers nemen jaarlijks drie miljard beslissingen. En ze kunnen bijna allemaal beter. Confronterend he? Gelukkig kan het anders. Bijvoorbeeld door besluiten te nemen met behulp van een besluitvormingsmodel. Dit heet ook wel de BOB-methode. Dit houdt BOB in:

 

  • Beeldvorming; Voordat je tot een besluit komt, is het goed om eerst je doel voor ogen te hebben. Wat wil je bereiken en wat is de gewenste eindsituatie? En ook niet geheel onbelangrijk: waarom wil je dat doel bereiken? Daarna breng je in kaart hoe jouw organisatie er nu voor staat. Wat zijn de kansen en bedreigingen? En wat zijn je sterke en zwakke punten?
  • Oordeelsvorming; Hierbij kijk je kritisch naar welke mogelijkheden er zijn op dit moment. Welke middelen heb je tot je beschikking? En hoe zit het met de tijd? Hierbij ga je creatief te werk, zonder dat je de realiteitszin verliest.
  • Besluitvorming; Heb je alles op een rijtje gezet? Dan ga je over tot besluitvorming. Deze leg je vast, inclusief redenen.

 

Hulp nodig bij proactieve besluitvorming? VANTHUL helpt je

Heb je hulp nodig bij om tot proactieve besluitvorming te komen? Of wil je graag meer advies over besluitvorming? Schakel dan VANTHUL in. Wij gaan graag met jou aan de slag om je te begeleiden bij het structureren van jouw installatiebedrijf. Het is onze missie om het leven van ondernemers en managementteams in de installatiebranche positief te veranderen. Hoe? Door te luisteren en analyseren. Vervolgens geven wij je de juiste informatie en het beste advies, wat je helpt tot proactieve besluitvorming te komen. Dankzij onze jarenlange ervaring en branchekennis kunnen wij jou helpen jouw organisatie zo efficiënt mogelijk in te richten.

Gerelateerde Artikelen

Share: