Risico Management

Onlangs las ik een artikel van een bekende hoogleraar accountancy. Hij  schreef een column in het FD over dit onderwerp. In zijn artikel verwees hij nog een keer naar de boekhoudschandalen en falende beheersing van risico’s in de financiële wereld. De eerste gedachte die bij mij op kwam was dat het hier veelal gaat om grote ondernemingen, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Aan het risico management in het MKB mankeert ook nog wel eens wat. Ook bij elektrotechnische installatiebedrijven.

In het MKB wordt voldoen aan wet- en regelgeving(ook wel compliance genoemd) vaak gezien als een kostenpost.

Van accountants wordt gevraagd op te letten op overtredingen van wet- en regelgeving. Die moeten zij melden aan de betreffende instantie. Bij de introductie van de NOCLAR(non compliance with Law and Regulations) is er van de zijde van accountants nogal wat kritiek geweest.

Mag je van een accountant verwachten dat die alle ins- en outs van wetgeving weet en begrijpt?

Ik denk dat het best handig is als je als accountant in grote lijnen op de hoogte bent van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving van de klant waarvoor je werkt. Toch kan het niet voldoen aan wet- en regelgeving een risico zijn voor het voortbestaan van je onderneming.

In hoeverre ben je bewust van de financiële risico’s die je loopt als je niet een projectadministratie voert die aansluit bij je boekhouding.

In het verleden is een bestuurder van een MKB onderneming persoonlijk aansprakelijk gesteld omdat hij niet een deugdelijke projectadministratie voerde die aansloot bij zijn boekhouding. Een goede projectadministratie helpt je dus je risico te beperken.

Wanneer is en sprake van een project?

Dat is al gauw het geval als je een aanneemsom afspreekt.

Een ander onderdeel van risico management is het beschermen van in je onderneming opgebouwd vermogen. Denk hierbij aan het tijdig factureren, bewaken van de debiteuren. Geregeld systematisch aanmanen en nabellen helpt bij het terugdringen van de betalingstermijn van je debiteuren. Je hebt immers pas winst behaald als alles ook is betaald.

Denk ook aan het beschermen van je bedrijfsmiddelen (naast goed verzekeren). Heb je in beeld of alle in je wagenpark aanwezige gereedschappen er ook daadwerkelijk zijn.

  • Is overigens de verzekerde waarde  toereikend?
  • Is het ondernemersrisico in de juiste structuur?
  • In hoeverre beheers je het risico van miscalculatie?
  • Heb je een systeem van voor- en nacalculatie? Als was het maar om van te leren.
  • Past de omvang van het project bij mij?
  • Neem ik niet teveel hooi op de vork?

Bovenstaande is niet een uitputtende opsomming, maar bedoeld om je te helpen bij het managen van risico’s.

Wij denken graag met je mee en ontzorgen waar mogelijk zodat jij als ondernemer kunt doen waar jij goed in bent, dan doen wij dat ook. Bel of mail me voor een vrijblijvende kennismaking.

Gerelateerde Artikelen

Share: