1. Controleer je klanten van tevoren
Ga bij potentiële nieuwe klanten eerst na wat hun kredietwaardigheid en betalingsgedrag is. Als je hieraan twijfelt, vraag dan om een aanbetaling. In bijzondere gevallen kun je ook inzage krijgen in de kredietregistratie van het BKR. Voor bedrijven raadpleeg je het KvK Handelsregister of kredietbeoordelaars. Dan zie je bijvoorbeeld of er een faillissement is.
2. Wees duidelijk over de betalingstermijn
Geef van tevoren aan wat de betalingstermijn is. Dat doe je bijvoorbeeld in een order- of opdrachtbevestiging, offerte of in de algemene voorwaarden. De meeste bedrijven hanteren een betalingstermijn van 14 of 30 dagen. Heb je een langdurig project binnengehaald? Dan kun je per maand in delen factureren.
3. Vraag om een aan- of vooruitbetaling
Als je een klant vooraf laat betalen, loopt je bedrijf een kleiner risico. Want je hebt het geld dan al binnen op het moment dat je je product levert of dienst uitvoert. Dat is een groot voordeel van een aan- of vooruitbetaling. Er geldt wel een aantal regels. Zo is wettelijk vastgesteld dat je bij de verkoop van producten aan particulieren niet meer dan 50% aanbetaling mag vragen. Bij dienstverlening aan particulieren is vooruitbetaling niet gebruikelijk. Gaat het om zakelijke klanten? Dan heb je meer mogelijkheden. Voor bedrijven geldt namelijk geen wettelijke beperking voor het bedrag dat je als aanbetaling vraagt. Vermeld het percentage altijd in je algemene voorwaarden en op de offerte.
4. Maak betalen makkelijk
Ga je niet voor een aanbetaling? Stuur de factuur dan meteen nadat je je dienst of product hebt geleverd. Zorg dat klanten snel en makkelijk kunnen betalen. Dat kan via e-mail, maar ook via een elektronische factuur. Zo’n e-factuur stuur je vanuit jouw systeem naar het systeem van je klant. De klant moet dan wel vooraf akkoord gaan. Om snel betalen te stimuleren, kun je snelle betalers een kleine korting geven.
5. Houd de relatie met je klant goed
Zorg dat je altijd een goede relatie hebt met je klanten. Heb je je product of dienst geleverd? Bel de klant dan even op om te vragen of alles naar wens is. Tevreden klanten betalen namelijk sneller. Als een klant niet betaalt, bel hem of haar dan op. Met een belletje krijg je vaak meer voor elkaar dan met een e-mail. Als dat niet helpt, kun je een schriftelijke aanmaning sturen. De laatste stap is om een deurwaarder of incassobureau in te schakelen.
6. Zorg voor eigendomsvoorbehoud
Neem voor de zekerheid een eigendomsvoorbehoud op in je algemene voorwaarden. Een eigendomsvoorbehoud betekent dat een product jouw eigendom blijft totdat de klant heeft betaald. Betaalt je klant niet? Dan mag je de producten terughalen.
7. Neem een kredietverzekering
Lever je diensten en producten op rekening? Dan is een kredietverzekering een goed idee. Als je klant niet kan betalen, betaalt de verzekeraar. Dat gebeurt bijvoorbeeld als de klant failliet is of uitstel van betaling (surseance) heeft aangevraagd. Zo wordt de factuur toch betaald.
8. Houd je administratie bij
Zorg dat je altijd bij bent met je administratie. Dan weet je precies welke klanten wel en welke nog niet betaald hebben. Ook kom je er op die manier achter of er klanten zijn die structureel te laat of niet betalen. Als je van zulke klanten een grote opdracht krijgt, maak dan duidelijke afspraken over de betaling.
Hulp nodig bij betalingen? VANTHUL helpt
Ben je liever bezig met de dagelijkse werkzaamheden van je installatiebedrijf dan met facturen en betalingen? En kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Schakel dan de specialisten van VANTHUL in. Wij kijken samen met jou welke klanten jouw bedrijf het meest opleveren, zodat je verder kunt groeien. Bel of mail ons gerust even voor meer informatie of een afspraak.