Het beste uurtarief voor een e-installateur
De afgelopen maanden hebben we 1.438 e-installateurs gesproken. Dit doen we omdat we graag willen weten welke zaken er spelen bij e-installateurs, zodat we beter begrijpen wat de uitdagingen en de kansen voor hen zijn. Hierdoor kunnen we onze klanten nog beter helpen.
Eén van de meest gestelde vragen is wat het uurtarief van andere e-installateurs is. Even stiekem gluren bij de buren dus. Wat we merken is dat ondernemers het niet altijd aandurven om de uurtarieven te verhogen.
Wat voor uurtarief rekenen collega e-installateurs?
Eerst even de open deur: we horen heel veel verschillende uurtarieven: € 37,50, € 42,50, € 47,50, € 52, € 57. Uit het onderzoek dat het Management Centrum jaarlijks voor UNETO VNI (vanaf januari Techniek Nederland) uitvoert, bleek in 2018 dat installatiebedrijven de uurtarieven naar € 61 per uur op moeten hogen en dan € 4 per uur winst moeten maken. Lees ook: Welke uurtarieven hanteren installatiebedrijven?
Hoe kan het dat ik toch winst maak, terwijl mijn uurtarief als e-installateur lager is?
Dat is een interessante vraag. Want hoe is het mogelijk dat je toch winst maakt, terwijl je calculeert met € 45, terwijl volgens de branchevereniging de kostprijs € 57 per uur is? Waarom verlies je met een uurtarief van € 45 dan toch inschrijvingen op prijs? Vertelt het onderzoek van Techniek Nederland de hele waarheid?
Hoe we ernaar kijken: er is niet één uurtarief voor e-installateurs
Er is een uurtarief voor storingen, er is een uurtarief voor onderhoudswerkzaamheden, er is een uurtarief voor verbouwingen, er is een uurtarief voor vaste klanten, er is een uurtarief voor particulieren, er is een uurtarief voor zakelijke klanten. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Laten we vanuit de klant naar het uurtarief van e-installateurs kijken
Stel; ons advieskantoor wil het pand verduurzamen (daar zijn we nu overigens daadwerkelijk mee bezig, daar schrijf ik later nog wel eens een bericht over). Waar letten we op? In overleg met onze adviseur installatie (ja, we zijn zo’n klant) hebben we bepaald dat we ons bestaande kantoorpand op gaan krikken van label G naar label A. Concreet houdt dit in dat we het pand beter gaan isoleren en dat er een warmtepomp komt, PV panelen geïnstalleerd worden, in combinatie met een heel geavanceerd (en duur!) beluchtingssysteem. Onze installatieadviseur heeft nu een begroting gemaakt op basis van de verwachting dat onze investering moet zijn. We zijn nu op zoek naar de juiste e-installateur.
Maar heb je in het bovenstaande voorbeeld ergens gelezen dat we het belangrijk vinden wat het uurtarief van een e-installateur is? Nee, en dat heeft een reden. Het gaat ons om de besparing, de subsidiemogelijkheden, het totale investeringsbedrag en dat het er straks ook allemaal nog een beetje mooi bij hangt en ligt. Het is ons te doen om het eindproduct en dat heeft een prijskaartje. Natuurlijk calculeert onze adviseur met een bepaald uurtarief. Maar hij is ook maar een adviseur.
Geen verrassingen bij het uurtarief voor e-installateurs
Het gaat je klant om het eindproduct en wat daar de prijs van is. Deze prijs zet hij of zij bewust of onbewust af tegen de waarde die hij ervoor terugkrijgt. Het is jouw taak om de toegevoegde waarde die je levert richting de klant uit te spreken, op papier te zetten en hem er zo van te overtuigen dat je meer of beter werk levert dan anderen. Lukt dat, dan is je uurtarief als e-installateur niet meer de belangrijkste of enige factor die een klant over de streep zal trekken.
Een voorbeeld: de Amsterdamse taxi
Voor de duidelijkheid nog een mooi voorbeeld: in Nederland zijn taxi tarieven vastgesteld vanuit de overheid. Het starttarief is € 3,02, de prijs per kilometer is € 2,22 en de prijs per minuut is € 0,37. In theorie zou je dus alleen maar een hoger gemiddeld uurtarief kunnen halen, wanneer je zo efficiënt mogelijk werkt. Zoveel mogelijk kilometers in zo min mogelijk minuten. De taxichauffeur uit dit voorbeeld presteert het echter om drie keer meer te verdienen dan zijn collega’s. Zijn aanpak? Zijn eerste vraag naar de klant: waar wil je naar toe? De tweede vraag: welke krant lees je? En hij heeft deze krant elke dag vers in zijn auto liggen, ook de internationale kranten! De derde vraag: van welke muziek hou je? Hij heeft via Spotify toegang tot elke muzieksoort. De vierde vraag: wil je een flesje water? Het gevolg: deze taxichauffeur haalt per dag meer dan zeventig procent van zijn omzet uit fooien. En deze fooi is niet door de overheid vastgesteld, heeft geen concurrentie en klanten betalen hem lachend bovenop de ritprijs!
Hoe vaak heb jij fooi gehad?