Wanneer moet je thuis blijven:
- Werknemers blijven thuis bij klachten van neusverkoudheid of hoesten, keelpijn of koorts.
- Werknemers blijven thuis als een van hun huisgenoten koorts heeft (totdat de huisgenoot 24 uur klachtenvrij is)
- Wanneer ziekteverschijnselen verergeren (koorts > 38 graden Celsius en moeite met ademhalen) moeten zij telefonisch contact opnemen met hun huisarts.
Extra voorzorgsmaatregelen
Extra maatregelen op het werk, dit lijkt vaak heel logisch, maar niet altijd heel praktisch. Belangrijk om dit met elkaar aan te pakken en er voor te zorgen dat iedereen zich hier aan houdt/kan houden:
- Houd zoveel mogelijk 1,5 meter afstand, zowel bij het vervoer naar en van de bouwplaats/werkplek als op de bouwplaats/werkplek zelf
- Pas daarop het werk aan en richt te werkruimte hierop in. Splits bijvoorbeeld groepen tijdens schaft. Lunch zoveel mogelijk in de open lucht. Lunch je in je bus? Dan doe je dat alleen. Voor situaties waar deze afstand niet altijd realiseerbaar is, worden afspraken gemaakt hoe toch veilig gewerkt kan worden in overeenstemming met de hygiëne-richtlijnen van het RIVM.
- Hygiëneregels voor de werkplaats moeten worden nageleefd:
- extra schoonmaken van toiletten,
- deurklinken goed schoonhouden,
- materiaal voor gedeeld gebruik reinigen, voor het desinfecteren van materialen en producten is schoonmaakalcohol van 70 % (IPA) geschikt.
- Beperk contacten met externen zo veel als mogelijk. Maak hierover afspraken met leveranciers en onderaannemers. Denk aan leveranties buiten de bouwplaats.
- Laat de werknemers zoveel mogelijk in dezelfde teams en op dezelfde locaties werken, zodat men niet telkens met anderen in contact komt.
- Spreek elkaar (streng) aan op (gevaar onderschattend) afwijkend gedrag en corrigeer elkaar. Neem je verantwoordelijkheid voor jezelf en collega’s. Stel vragen en meld problemen bij je leidinggevende.
“Werken bij particulieren”
Wanneer jouw mensen bij particulieren over de vloer komen, dien jij dit als werkgever zo goed mogelijk voor te bereiden. Door vooraf met de klant af te stemmen of hij/zij bezwaar heeft dat de werkzaamheden worden verricht, of er gezondheidsklachten zijn en/of risicogroepen, maar ook dat de klant goed voorbereid is en er voor zorgt dat er in huis goed geventileerd wordt, de werkplek goed bereikbaar is, toiletten en handvatten enz. goed schoon.
Zorg er daarnaast voor dat jouw personeel zich aan de richtlijnen houdt en hygiënisch werkt.
“Thuiswerken is geen optie”
Thuiswerken is op dit moment een veel gehoord begrip maar voor de installatiebranche voor niet veel mensen mogelijk. Uiteraard zou personeel van kantoor de werkzaamheden thuis kunnen uitvoeren, maar de monteurs zullen toch echt naar de klussen moeten.
“1,5 meter afstand is niet mogelijk”
Dit horen we veel van de jongens op de werkvloer, hoe graag ze ook zouden willen, niet iedere situatie laat het toe om deze afstand te nemen. Echter het zijn richtlijnen, is het echt niet mogelijk, wees dan extra alert en maak afspraken over hoe er toch veilig gewerkt kan worden.
“Met z’n allen in de bedrijfsbus”
Wat eerder als vanzelfsprekend was, zou nu opnieuw in overweging genomen moeten worden. Is het echt noodzakelijk dat er met elkaar gereisd wordt? Is er geen andere mogelijkheid zorg dan ook in deze situatie weer voor extra ventilatie, zoveel mogelijk afstand, neem telkens dezelfde plaats en zorg voor optimale hygiëne in de bus.
Het volledige protocol vind je hier.
De rijksoverheid biedt ook posters die je kunt gebruiken op de bouwplaats en bij werkzaamheden in en om het huis. Klik hier.
Mocht je als werkgever vragen hebben over bepaalde situaties kun je altijd contact opnemen met de helpdesk bouw en techniek. Kennisorganisaties ISSO, OTIB|Wij Techniek, Techniek Nederland en TVVL hebben hun krachten gebundeld. Er is één vraagbaak waar je terecht kunt met alle technische vragen over corona-gerelateerde maatregelen voor installaties in en rond gebouwen (ziekenhuizen, verzorgingshuizen en verpleeghuizen uitgezonderd). Voor vragen is er een helpdesk opgericht, te bereiken via Helpdeskcorona-bt.nl. Jouw vragen kun je stellen via helpdesk@corona-techniek.nl.
Uiteraard kun je ook altijd contact met ons opnemen als je vragen hebt.