Duidelijkheid over de cijfers

Het hele jaar ben je druk in de weer geweest met ondernemen. Nieuwe klussen gescoord en voor je gevoel een recordomzet gedraaid. De marge op je projecten was redelijk en de kosten heb je aardig in bedwang kunnen houden. Na het jaarlijkse gesprek met je accountant ben je toch een beetje teleurgesteld. Je had er eigenlijk meer van verwacht en de winst onderaan de streep valt je wat tegen.

Misschien krijg je niet eens per jaar, maar iedere maand een uitdraai van jouw resultaat. Dit resultaat kun je dan vergelijken met andere maanden in hetzelfde jaar of met dezelfde maand van een jaar daarvoor. Maar in dat geval kun je alleen beoordelen of je het beter doet dan een jaar geleden. Is het niet veel interessanter om te weten hoe jouw resultaat zich verhoudt tot het gemiddelde installatiebedrijf of misschien zelf ten opzichte van de top 20? Lijkt je dit interessant? Lees dan door.

Periodiciteit

Heb je als ondernemer maar eenmaal per jaar en dus achteraf inzicht in jouw resultaat? Dan loop je het risico dat het behaalde resultaat niet aansluit met jouw verwachting. Hiernaast kun je binnen het betreffende jaar geen stappen ondernemen om een eventueel tegenvallend resultaat op te vangen. Dit risico wordt al wat geringer indien je ieder kwartaal inzicht krijgt in jouw resultaat. Valt het resultaat in de eerste twee kwartalen tegen, dan heb je nog twee kwartalen om dit goed te maken.

Krijg je iedere maand een uitdraai van jouw behaalde resultaat? Dan heb je al een veel beter en actueler inzicht in hoe jouw onderneming draait. Echter heb je dan nog geen inzicht in hoe jouw onderneming het doet ten opzichte van jouw concurrentie of ten opzichte van jouw begroting over het jaar.

Hoe krijg je een goed inzicht in jouw cijfers?

Een goed inzicht krijgen in jouw cijfers is niet moeilijk indien jouw boekhouding en projectadministratie tiptop in orde zijn. In dat geval zal het eenvoudig zijn om iedere maand een uitdraai van het behaalde resultaat te maken. Deze uitdraai geeft zicht op het behaalde resultaat, maar nog geen inzicht. Inzicht verkrijg je door deze cijfers te vergelijken met jouw doel voor het jaar of met de cijfers van jouw concurrenten.

Door de cijfers te vergelijken met jouw financiële doel voor het betreffende jaar, kun je beoordelen in hoeverre je dit doel gaat bereiken. Door dit doel steeds groter te maken blijf je jezelf als ondernemer steeds uitdagen om een betere ondernemer te worden.

Door de cijfers te vergelijken met jouw concurrentie krijg je echt inzicht in de prestaties van jouw onderneming. Hiernaast kun je dan ook vergelijken hoe jouw kosten zich verhouden tot de benchmark en hoe goed het resultaat is wat je hebt behaald.

Wat heb je er aan?

Ben je tevreden met het resultaat van jouw onderneming? Of wil je dit resultaat verbeteren? Ondernemers die ieder jaar streven naar een beter resultaat kunnen eigenlijk niet zonder een goed inzicht in hun resultaat. Een goed inzicht in je resultaat maakt je in staat om betere financiële beslissingen te nemen. Zo kun je bijvoorbeeld een betere offerte opstellen indien je weet wat iedere medewerker kost of wat hij in ieder geval ieder uur moet opleveren.

Hiernaast zorgt een goed inzicht in je resultaat ook voor rust. Het inkomen van een ondernemer is nooit zeker. Niet weten hoe jouw onderneming ervoor staat kan er dan ook voor zorgen dat je gevoelens van stress ervaart. Hiernaast zorgt een dergelijk inzicht in je resultaat er ook voor dat je geen vervelende onverwachte aanslagen meer ontvangt van de Belastingdienst. Hier kun je dan namelijk veel beter op inspelen.

Wil jij ook beter inzicht krijgen in het resultaat van jouw onderneming? En wil jij ook je winst verhogen met 50%? Neem dan contact met ons op.

Fill out my online form

Gerelateerde Artikelen

Share: