Nieuwe klanten kopen: marketing voor installatiebedrijven

Dat kan natuurlijk niet, nieuwe klanten kopen! Was het maar zo makkelijk, een paar euro uitgeven en hop hop 10 nieuwe klanten erbij! Zo gemakkelijk is het helaas niet, maar hoe dan wel?

Wie weleens advertenties plaatst, weet dat het niet zo makkelijk is. Hoeveel reacties krijg je op advertenties? Wij zijn geen marketingbureau, ik schrijf daarom ook niet op, hoe je het beste nieuwe klanten kunt krijgen. Waar ik je wel graag in mee wil nemen, is hoe je kunt beoordelen of de reclame inzet wel voldoende rendement heeft. Een soort van mini opleiding over strategie van marketing voor installatiebedrijven!

Alles is een proces

Alles binnen uw bedrijf is een proces. Ook uw reclame en andere marketing. Vanuit de industrie heeft de Amerikaanse statisticus William Edwards Deming nagedacht hoe je kunt zien of een proces goed werkt. Dit heeft hij beschreven en dit is later bekend komen te staan als de Cirkel van Deming.

Bron: Johannes Vietze – Eigen werk, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26722308

Marketing proces

In het reclame maken is het belangrijk om ook volgens deze cirkel te denken.

Plan

Maak een overzicht per maand of week wat de reclame activiteiten zijn die je het komende halfjaar gaat doen. Schrijf op wat u er verwacht uit te halen. Belangrijk is, dat dit concrete doelstellingen zijn, zoals:

  • Aantal leads?
  • Hoeveelheid telefoontjes?
  • Aantal extra bezoekers naar de website?

Zorg ervoor dat dit ook meetbaar is. Bepaal wanneer je gaat meten. Bijvoorbeeld over een maand, of over een half jaar. Plan dit meetmoment in.

Do

Voer het plan uit, plaats de advertenties, schakel het bureau in dat jouw nieuwe website gaat ontwikkelen of de Google advertenties gaat plaatsen. Bespreek ook de doelstellingen en de wens om dit te meten.

Check

Nu worden de prestaties gemeten. Leg de behaalde resultaten naast de verwachting. Ging het goed of niet?

Act

Stel het plan bij, maak een nieuwe advertentie of behoud de oude advertentie.

Goedkope test

Juist in de marketing is het mogelijk om een goedkope test uit te voeren. Meet de reacties van een mailing eerst bij een kleine groep. Stel je hebt een adressenbestand van 4.000 adressen gekocht en die wil je een folder toesturen. Probeer eerst eens bij 400 adressen een kleine test uit te voeren. Stuur 200 adressen folder variant A en 200 adressen folder variant B. Nu kunnen de resultaten van folder A en B gemeten worden en weet je welke folder meer reacties oproept. Deze folder kun je vervolgens verspreiden onder de overige adressen en zo maximeer je de reactie.

Gerelateerde Artikelen

Share: