Ondernemers in de installatiebranche: te veel werk, te weinig tijd

Als ondernemer kun je zelf bepalen hoe je je dagen indeelt, het geeft je vrijheid en je ervaart zelf de beloning van je harde werk. Maar heb je daar wel tijd voor?

Te veel werk in de installatiebranche. Als ondernemer kun je zelf bepalen hoe je je dagen indeelt, het geeft je vrijheid en je ervaart zelf de beloning van je harde werk. Echter, het ondernemerschap kent ook wel wat nadelen en voor je het weet heb je te veel werk als ondernemer in de installatiebranche en heb je last van de nodige stress.

Ondernemers hebben vaak als belangrijkste doelstelling: groei! Toch wordt die groei vaak afgeremd door praktische belemmeringen… Maar liefst 75% van de ondernemers geeft aan te kampen te hebben met een hoge werkdruk en meer dan 10% van de ondernemers dreigt daaraan ten onder te gaan.

Door de gunstige economische tijden en een te kort aan goed personeel hebben de installatiebedrijven het vaak (te) druk. Maar we zijn de laatste crisis nog niet vergeten dus wordt al het werk dat er is aangenomen. Dit is vaak meer dan je als bedrijf aan kan, maar je wilt ook geen klanten teleurstellen.

Toch weten we allemaal dat je dit niet eeuwig vol kunt houden. Naast de druk die het op jou als ondernemer legt, zal het waarschijnlijk ook de privé situatie niet ten goede komen. Het is dus van groot belang om hier goed mee om te gaan. Hierbij zijn de belangrijkste uitgangspunten:

  • Voldoende inkomsten
  • Tevreden klanten
  • Voldoende tijd privé
  • Plezier in je werk

Met onderstaande punten hopen we je een aantal handvatten te geven die je wat meer overzicht geven in jouw tijdsbesteding.

Voldoende inkomsten:

Op dit moment is de situatie waarschijnlijk zo dat je de klanten voor het uitkiezen hebt. Maak daar gebruik van en verhoog het uurtarief. In de crisis jaren is er gewerkt tegen kostprijs (of misschien nog wel minder) nu kunnen de prijzen omhoog want de klanten hebben je nodig. Bovendien zal niemand het vreemd vinden om wat meer te betalen, ze willen ten slotte geholpen worden. (lees ook: “Hoe bepaal je de kostprijs”)

Betalen je klanten wel op tijd? Passen de klanten wel bij jou bedrijf? Werk je liever met bedrijven of juist particulieren? Bepaal wat het best bij je past en selecteer hierop. Bouw een relatie met deze klanten op zodat ze, wanneer mogelijk, ook in mindere tijden voor jou kiezen.

Tevreden klanten:

Voer het werk dat je doet, naar grote tevredenheid van de klant uit. Het klinkt simpel maar liever 5 tevreden klanten dan 10 die jouw bij een volgende opdracht liever niet meer bellen. Investeer in de klant, lever goed werk en investeer tijd in deze klant. Dit zal zich altijd terugbetalen, ook in mindere tijden.

Voldoende tijd privé:

Hier hoeven we niet veel over te zeggen denk ik. Het spreekt voor zich maar de uitvoering is niet altijd gemakkelijk. Plan je tijd duidelijk in. Wanneer je bijvoorbeeld thuis eet met het gezin, leg je de telefoon aan de kant en wordt er niet over het werk gepraat. Ook wanneer er een avond uit gepland staat, zorg je er voor dat je niets voor het werk hoeft te doen. Andersom geldt natuurlijk ook: wanneer je aan het werk bent focus je je daar volledig op en houd je je verder niet bezig met privé zaken. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en werk je veel efficiënter.

Plezier in je werk

Wanneer je aan bovenstaande punten werkt, zal het plezier in je werk ook toenemen. Je werkt met leuke klanten, er zijn voldoende inkomsten, het thuisfront is blij dus jij kunt met plezier je werk doen.
Nu klinkt dit allemaal heel logisch, maar de uitvoering zal niet altijd gemakkelijk zijn. Een klant in nood die tijdens jouw vriendenavond met een storing zit, kun je niet laten zitten. Maar begin met de bewustwording van de indeling van jouw kostbare tijd. Dat je de tijd genomen hebt om dit artikel te lezen geeft al aan dat je hier aan wilt werken!

Gerelateerde Artikelen

Share: