Nazorg in de bouw

Nazorg in de bouw: 8 tips om het verschil te maken. Als je elektrotechnische installatiebedrijf actief is in de bouw, dan stopt je werk niet na de installatie. Het is juist heel belangrijk om daarna aandacht te besteden aan de nazorg. Maar wat levert het je op en hoe doe je dat? Met deze 8 tips zijn je klanten straks je ambassadeurs.

Wat levert nazorg je bedrijf op?

Voordat we de tips delen, is het van belang om te weten waarom nazorg zo goed is voor je bedrijf. Er zijn namelijk heel wat voordelen. Dit levert goede nazorg op:

  • Omzet uit service en/of onderhoud. Veel producten hebben na de installatie onderhoud nodig. Denk daarbij aan onderhoud aan het gebouw en de installatie in het algemeen, zoals van cv-ketels en warmtepompen. Bij machines gaat het bijvoorbeeld om het vervangen van filters en afdichtingen. Dat levert je bedrijf heel wat omzet op.
  • Klanten vinden het fijn als ze geen omkijken naar onderhoud hebben. Een abonnement is daarom ideaal: voor een vast bedrag per maand of jaar houd je de installatie in goede conditie. Abonnementen geven je bedrijf de zekerheid van een vaste omzet.
  • Een goede klantrelatie. Als je na de oplevering contact houdt met je klanten, ontstaat een loyale klantenkring. Ze leren je goed kennen, waardoor ze in de toekomst waarschijnlijk weer voor jouw installatiebedrijf kiezen. Ook bevelen ze je eerder aan bij anderen.
  • Vaste, trouwe klanten. Een gevolg van die goede klantrelatie is dat je een trouwe klantenkring opbouwt. Dat is voordelig voor je bedrijf, want vaste klanten leveren vaak meer omzet op dan wanneer je nieuwe klanten werft.

8 tips voor goede nazorg in de bouw

Als je aandacht besteedt aan nazorg in de bouw, pakt dat dus goed uit voor je onderneming. Met deze 8 tips zorg je voor trouwe klanten:

  1. Doe bij de oplevering meteen een voorstel voor periodiek onderhoud of een abonnement
  2. Geef een sticker of kaartje aan je klant, zodat hij of zij je kan bereiken als er problemen zijn
  3. Neem na een paar weken contact op met je klant. Vraag of alles naar wens werkt en of er nog iets moet gebeuren: zijn er openstaande punten?
  4. Ga na een half jaar langs bij je klant om te kijken of je vervolgopdrachten kunt doen
  5. Geef aan wat voor andere mogelijkheden of ander werk je ziet. Zeg dat je dat graag wilt doen als de klant dat ook wenst. Vermeld ook meteen hoeveel het ongeveer kost
  6. Op nieuwe installaties zit vaak garantie. Houd bij wanneer de garantietermijnen verlopen. Bel je klant een paar weken voor de termijn afloopt. Vraag tijdens dat gesprek of er nog problemen zijn die je binnen de garantie moet oplossen. Dat is niet alleen attent, maar voorkomt ook discussies nadat de garantie is verlopen
  7. Stel binnen je E-installatiebedrijf iemand aan die verantwoordelijk is voor de nazorg. Dan is er altijd iemand beschikbaar voor dit soort werkzaamheden, ook als er onverwacht iets mis is met een installatie
  8. Maak je werknemers ervan bewust dat een servicegerichte mentaliteit erg belangrijk is. Blije klanten geven je een goede naam, waardoor je bedrijf uiteindelijk groeit

Advies nodig? Schakel VANTHUL in

Wil je weten hoe je E-installatiebedrijf ervoor staat en wat goede nazorg je op kan leveren? Laat onze specialisten dan met je meekijken. We vertellen je niet alleen hoe het nu gaat, maar adviseren je ook hoe je je onderneming naar het volgende niveau tilt. Bel of mail ons even voor meer informatie of een afspraak. We staan graag voor je klaar.

Gerelateerde Artikelen

Share: