We maken gebruik van cookies

Accepteer

Te druk voor nieuwe klanten

Als e-installateur heb je veel klussen of projecten tegelijkertijd lopen. Vaak kom je handen tekort om het werk uit te voeren. Logisch dat je dan voorzichtig bent om nieuwe klanten aan te nemen. Want je wilt waarmaken wat je belooft, anders krijg je in de markt een slechte naam. Waardoor je het risico loopt dat je in de toekomst interessante opdrachten gaat missen. Dan is een simpel ‘nee, helaas’ zeggen tegen een nieuwe klant soms de beste optie. Toch?

Te druk voor nieuwe klanten

Tijd om na te denken hoe het anders kan. Dat is precies wat ik onze klant Paul vertelde toen hij mij om advies vroeg. Hij was een aantal jaar geleden zijn elektrotechnisch installatiebedrijf gestart. Enthousiast en met een goede kwaliteit was zijn bedrijf een succes geworden. In het begin kon hij het allemaal makkelijk aan. Vooral ook omdat hij zelf veel meewerkte. Hij vond het niet zo erg om zijn vrije zaterdagen te besteden om daarmee zijn beloften naar klanten waar te maken. Maar er kwam een tijd dat de zaterdagen niet meer lang genoeg waren.

Structureel overwerken

Paul heeft een tijdje geprobeerd om met het hele team een aantal zaterdagen over te werken. Dat kostte veel geld, omdat hij zijn medewerkers overuren moest betalen. Maar het gaf rust dat hij de zijn afspraken met klanten kon nakomen. Paul heeft een tijdje de kop in het zand gestoken en vooral stug doorgewerkt. Tot het moment dat hij de het gevoel kreeg dat hij de hele dag bezig was om belletjes en whatsappjes van klagende klanten te beantwoorden. Hij lag er ’s nachts wakker van, omdat hij niet meer wist hoe hij al het werk gedaan kon krijgen. Daarom had hij ook een werkstop had ingesteld. Geen nieuwe klussen meer aannemen. Zelfs niet van klanten van het eerste uur.

POWER-scan

Nadat Paul mij belde hebben zijn we meteen gestart met een POWER-scan. Volgens onze branchegegevens had hij voldoende mensen om zijn lopende projecten aan te kunnen én om extra werk aan te kunnen nemen. De best presterende installatiebedrijven draaiden met hetzelfde team zelfs de helft meer omzet. Op basis van de POWER-scan hebben we samen met Paul een actieplan voor de komende 12 maanden opgemaakt. Iedere maand kwamen we bij elkaar om de voortgang en invoering van het plan te bespreken. Daarvoor gebruikten we onze kennis over de elektrotechnische installatiebranche en de prestatie indicatoren van de 20% best presterende installatiebedrijven.

Meer omzet, minder stress

Ieder kwartaal konden we de doelen van ons plan bijstellen, omdat dankzij de nieuwe aanpak meer omzet gedraaid werd met hetzelfde team. Dat ging zover dat na vijf kwartalen de omzet verdubbelde, zonder extra personeel. Paul kreeg zoveel energie van de resultaten van de POWER-scan dat hij na onze eerste meeting de klantenstop heeft losgelaten.

Minder belasting betalen

Een volgende uitdaging was de belasting die over de extra winst betaald moest gaan worden. Om te voorkomen dat hij te veel belasting moest betalen heb ik hem aangeraden de structuur van zijn bedrijf te verbeteren. Door een structuurwijziging was het mogelijk om met kosten en winst te schuiven. Daardoor bespaarde Paul veel belasting en hield hij meer van de extra winst over voor zichzelf.

Herkenbaar verhaal?

We spreken veel elektro-installateurs die nu omkomen in het werk, waardoor ze geen tijd hebben om na te denken hoe hun bedrijf beter en winstgevender kan worden. Om te profiteren van de energietransitie en toekomstbestendig te worden. We gaan graag met je in gesprek hoe wij je daarbij kunnen helpen. Stuur een e-mail naar marketing@vanthul.nl – dan maken we snel een afspraak.

Gerelateerde Artikelen

Share: