We maken gebruik van cookies

Accepteer

Omdat het te druk is kunnen er geen nieuwe klanten meer aangenomen worden.

Als e-installateur heb je veel klussen of projecten tegelijkertijd lopen. Daarnaast kom je vaak handen tekort om het werk uit te kunnen voeren. Logisch dus dat je angstig bent om nieuwe klanten en werken aan te nemen. Je wilt waarmaken wat je hebt beloofd, anders krijg je in de markt een slecht imago. Dan loop je veel meer inkomsten in de toekomst mis. Dan is een simpel “nee, helaas” zeggen tegen een klus soms de beste optie, toch?

Het is tijd om op dit gebied om te gaan denken. Dit is precies wat ik onze klant Paul vertelde toen hij mij om hulp vroeg. Hij was een aantal jaar geleden zijn elektrotechnisch installatiebedrijf gestart. Hij Doordat hij enthousiast was en een goede kwaliteit bood, was zijn e-installatiebedrijf een groot succes geworden.

De eerste jaren van zijn bedrijf kon hij het allemaal makkelijk aan. Vooral ook omdat hij zelf nog veel meewerkte. Hij vond het zelf niet zo erg om de zaterdagen te besteden aan wat projecten om daarmee zijn belofte naar de klant waar te maken. Hij kwam na een aantal jaar alleen op een punt dat dat niet meer genoeg was.

Hij heeft een tijdje geprobeerd met het hele team een aantal zaterdagen over te werken. Dat kostte hem veel geld, omdat hij zijn medewerkers ook overuren moest betalen, maar het gaf hem de rust dat hij de projecten aan kon.

Paul heeft een tijdje de kop in het zand gestoken en vooral hard doorgewerkt met zijn team. Het moment kwam dat hij de hele dag bezig was om belletjes en whatsappjes van klagende klanten te beantwoorden. Paul vertelde mij ook dat hij er ’s nachts van wakker lag. Dat hij niet meer wist hoe hij al het werk gedaan kon krijgen. En dat hij daarom ook een werkstop had ingesteld, hij nam geen nieuwe klussen meer aan.

Nadat Paul mij belde hebben zijn we meteen een onderzoek gestart. Volgens onze branchegegevens had hij voldoende mensen om zijn lopende projecten aan te kunnen én om extra werk aan te kunnen nemen. De best presterende installatiebedrijven draaiden met hetzelfde team zelfs de helft meer omzet.

Na een onderzoek hebben we met Paul een actieplan voor de komende 12 maanden opgemaakt. Iedere maand kwamen we bij elkaar om te bespreken waar we staan met de voortgang en invoering van het plan. Daarbij deelden we met Paul ook onze kennis over de elektrotechnische installatiebranche en de 20% best presterende installatiebedrijven.

Ieder kwartaal stelden we de doelen bij omdat het voor Paul toch mogelijk bleek meer omzet te draaien met hetzelfde team. Het bleek zelfs mogelijk te zijn de omzet te verdubbelen met hetzelfde team. Direct na de eerste meeting heeft Paul de klantenstop losgelaten. Hij kreeg veel energie van de doelen die gesteld worden en het gaf hem het vertrouwen dat hij het weer aan kon.

Na een jaar kwam er een andere uitdaging, de belasting die over de extra winst betaald moest gaan worden. Om te voorkomen dat hij te veel belasting moest betalen heb ik hem aangeraden de structuur van zijn bedrijf verbeteren. Door de structuurwijziging was het mogelijk om met kosten en winst te schuiven. Daardoor bespaarde Paul veel belasting en hield hij meer van de extra winst over voor zichzelf.

Daar kwam gelijk de volgende uitdaging. Paul wilde graag dat dit geld voor zijn oude dag was. Het geld moest wel op een veilige plek staan, omdat hij veel grote projecten aannam. Paul wilde het geld niet verliezen als het slechter met het bedrijf zou gaan. Daarom hebben we het geld in veiligheid gebracht door het juridisch goed te regelen.

Zit jij ook in zo een situatie? Neem dan gerust contact op met ons.

Gerelateerde Artikelen

Share: