We maken gebruik van cookies

Accepteer

Praktijkvoorbeeld: rendementsverbetering

Installateurs Frank en Ben deden wat ze moesten doen, maar waren niet gelukkig en hadden veel last van stress. Wij zijn met de gaan praten en hebben het programma ‘Rendementsverbetering’ ingezet.

Praktijkvoorbeeld: Rendementsverbetering

Begin 2017 ontmoette ik voor het eerst Frank en Ben, twee ondernemers die samen een installatiebedrijf gestart zijn. Bij hun vorige werkgever hebben ze elkaar ontmoet en ze zijn het bedrijf begonnen met het idee het allemaal anders te doen.

De rolverdeling

Frank investeerde veel tijd in het bezoeken van netwerkbijeenkomsten en heeft zo goede banden opgebouwd met een aantal aannemers. Door goed werk te leveren krijgen ze veel opdrachten, ook tijdens de crisis konden ze zo goed doorwerken.

Ben is vooral bezig geweest met de organisatie en zorgen dat de mensen en materialen op het juiste moment op de juiste plek zijn. Daarnaast doen ze beiden door voorcalculaties voor de verschillende projecten. Er wordt niet na afloop gekeken wat de resultaten zijn.

Naast de zakelijke dingen, moesten Ben en Frank ongeveer de helft van hun tijd bijspringen omdat er meer werk was. Het vinden van monteurs was lastig.

Bij de onderneming werkten op dat moment 6 monteurs, en twee parttime dames op kantoor voor de administratie en de planning.

Spanningen op het werk en thuis

Zowel Ben en Frank waren overwerkt toen ik ze ontmoette, zonder dat ze het zelf goed door hadden. Beiden voerden wel gesprekken (vooral ’s avonds, wanneer ze allebei op kantoor waren) over dat het anders zou moeten. Frank was veel van huis voor de netwerkbijeenkomsten en had daardoor spanningen thuis. Ben was zo gestrest dat hij thuis niet heel gezellig was.

Plan voor rendementsverbetering

De onderneming draaide goed, hun accountant was tevreden want ze scoorden vrijwel gelijk aan het gemiddelde in de installatiebranche. Het eerste wat ik gedaan heb, is ze laten zien wat er mogelijk was. Onze branchecijfers geven ons inzicht hoe de top 20% van de installatiebranche presteert. Op basis van deze eerste analyse liet ik ze zien dat hun winst, met dezelfde mensen en met dezelfde inspanning, verzesvoudigd kon worden.

Samen met Ben en Frank heb ik toen een Jaarplan opgesteld voor de komende 12 maanden. We zijn ons gaan concentreren op de volgende 6 kritische prestatie indicatoren (KPI’s):

  • Gemiddeld uurtarief
  • Gemiddelde omzet per klant
  • Aantal klanten
  • Gefactureerde omzet
  • Toegevoegde waarde
  • Winst

Concrete doelstellingen

Per KPI hebben we de belangrijkste projecten geselecteerd om aan te werken. Elke 2 maanden kwamen we bij elkaar in een voortgangsgesprek. Elk kwartaal was er een formele “Raad van Commissarissen” waarin Ben en Frank de voortgang presenteerden en ook de plannen voor het volgende kwartaal werden vastgesteld. Hier schoven ook de belangrijkste medewerkers bij aan. Na 12 maanden hebben we de volgende resultaten bereikt:

  • Door de nieuwe energie die Ben en Frank kregen, waren ze in staat om een goede meewerkend voorman aan te trekken
  • Ben en Frank zijn gestopt met het bijspringen van de monteurs en doen geen productief werk meer – Hier door waren ze meer thuis, de spanningen thuis waren verdwenen en dat gaf veel rust
  • Door zich te concentreren op de niche van het ombouwen van kantoren tot woningen kregen ze veel extra werk en nieuwe klanten
  • De gefactureerde omzet steeg maand tot maand
  • De winst was binnen een jaar verdrievoudigd van ongeveer € 30.000 naar € 90.000.

Dit is een voorbeeld van wat we vaak zien, installateurs werken vaak hard en veel maar verdienen niet wat moeten verdienen. We gaan graag met ons programma rendementsverbetering aan de slag met deze installateurs omdat er veelal altijd winst te behalen valt, vaak met relatief kleine aanpassingen.

Gerelateerde Artikelen

Share: