We maken gebruik van cookies

Accepteer

Alles over nieuwe btw-nummers

Vanaf 1 januari 2020 krijgen alle eenmanszaken in Nederland nieuwe btw-nummers van de Belastingdienst. Heb jij een eenmanszaak en wil je weten wat er voor jou verandert? Wij leggen het je uit.

Wat is een btw-nummer?

Een btw-nummer, ook wel btw-identificatienummer genoemd, krijg je van de Belastingdienst. Dit nummer staat op facturen en heb je nodig om belastingaangiftes te doen. Een btw-nummer bestaat uit veertien tekens, die uit drie onderdelen bestaan. Die onderdelen zijn de landcode NL, een RSIN/fiscaal nummer of burgerservicenummer (BSN) en een toevoeging van drie posities, die eruitzien als B01 t/m B99. Een btw-nummer is iets anders dan een KVK-nummer. Een KVK-nummer krijg je namelijk als je officieel staat ingeschreven bij de KVK, dus als je een bedrijf hebt.

De reden achter nieuwe btw-nummers

Op dit moment is jouw btw-nummer gekoppeld aan je burgerservicenummer. Omdat het btw-nummer op jouw facturen, webshop en andere verkoopkanalen staat, ligt jouw BSN voor iedereen voor het oprapen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iemand jouw BSN misbruikt en je slachtoffer wordt van identiteitsfraude. De Autoriteit Persoonsgegevens vindt dan ook dat je BSN niet in het btw-nummer mag terugkomen. Dat is privacygevoelig, onwenselijk en onrechtmatig. Daarom komen er nu nieuwe btw-nummers.

Dit verandert er

Door de invoering van nieuwe btw-nummers is dit nummer niet langer gekoppeld aan jouw BSN. Dit nieuwe nummer bestaat wel nog steeds uit 14 tekens: landcode NL, negen cijfers, de letter B en een controlegetal van twee cijfers. Het verschil is dus dat de negen cijfers niet meer gelijk zijn aan je burgerservicenummer.

Wat moet je nu doen?

Vanaf 1 januari 2020 gebruiken eenmanszaken alleen de nieuwe btw-nummers bij contact met klanten. Dit betekent dat je jouw nieuwe btw-nummer vermeldt op facturen en op je website, webshop en andere verkoopkanalen. Daarnaast moet je het nieuwe nummer doorgeven aan je boekhouder of accountant. Vergeet niet dat klanten misschien ook nieuwe btw-nummers hebben. Verander in jouw administratie de oude nummers dus naar de nieuwe.

Let op! Voor alle communicatie met de Belastingdienst gebruik je het oude btw-nummer van jouw eenmanszaak. Dat is dus het nummer dat jouw BSN bevat. Dit btw-nummer heet vanaf 1 januari 2020 het omzetbelastingnummer.

Wil je meer weten over nieuwe btw-nummers? VANTHUL helpt

Wil je meer informatie over nieuwe btw-nummers, over wat er precies verandert en hoe je dit het beste aanpakt? Schakel dan de experts van VANTHUL in. We bespreken wat er verandert in jouw situatie en geven deskundig advies. Bel of mail ons voor een afspraak. We staan graag voor je klaar.

 

Zie voor meer informatie ook de website van de Belastingdienst

Fill out my online form

Gerelateerde Artikelen

Share: